Blog

Nyt projekt hjælper elever med at sætte smag på overskuddet for at undgå madspild

Alt for meget mad havner i skraldespanden, og det er både et problem for vores tegnebog og for vores klima. Ofte sker det, fordi vi oplever at mangle inspiration til- og viden om, hvordan råvarer, som ikke blev brugt i gårsdagens ret, kan bruges i morgendagens servering. Det vil et nyt undervisningsforløb til folkeskoleelever lave om på.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Knap 9 ud af 10 danskere vil gerne have endnu mere fokus på at undgå madspild i fremtiden. Og det er der behov for, hvis vi skal minimere de 814 millioner kilo mad, som hvert år går tabt i Danmark.

Selvom spildet er en sum af et samlet tab, som er langt større, end det vi som forbrugere selv står for, er det alligevel relevant at zoome ind på vores egne vaner i køkkenet. Via vores egen husholdning kan vi nemlig iflg. tal fra Miljøstyrelsen forebygge mere end ¼ af det samlede årlige madspild (247 millioner kilo).

Desværre kan der i mange tilfælde være langt fra de gode intentioner til praksis. Det skyldes, at etablerede mad- og madlavningsvaner er svære at ændre på. Vores madvaner er med andre ord i høj grad styret af bl.a. færdigheder, traditioner og de livretter, vi overtager i barndommen fra forældre og bedsteforældre. Når der sker forandringer i vores madvaner, er det som regel fordi, noget bliver gjort nemmere, hurtigere eller mere overskueligt for os. Og madspild kan for mange virke som det modsatte – et ekstra arbejde.

Skal vi ændre på, hvad der ender på tallerkenen frem for i skraldespanden, kræver det derfor en indsats allerede i barndommen, hvor vi lærer, hvordan vi kan lave lækre, velsmagende retter, med det som vi har tilgængeligt – og hvor det er tydeligt, at det både er en fordel for parametre som ’tid’ og ’pris’.

Derfor er der brug for initiativer, som støtter næste generation i at maden havner på tallerkenen frem for i skraldespanden.

Til det formål lancerer Madkulturen sammen med Lidl og Too Good To Go det nye, gratis undervisningsforløb ”Smag på overskuddet”, som skal give elever i 6. klasse handlekompetencer til at kunne reducere madspild i hverdagen, ved at kunne tilberede lækre og indbydende retter med hjælp af ganske få ingredienser. Forløbet fordeler sig over tre undervisningsgange og indeholder både praktiske øvelser og videoer, som skal udstyre eleverne med viden og færdigheder, så de kan skabe velsmagende retter ud af nogle af de fødevarer, der ellers ofte går til spilde.

Materialet kan hentes gratis på www.smagpaaoverskuddet.dk

Velbekomme!