Geografi

Blog

Hvad er Geografi?

Og hvor er geografien på vej hen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er geografi? – er overskriften på Geografforbundets nye Blog på www.geografforbundet.dk . Ja geos er naturligvis læren om jorden, men geografi handler ikke blot om sten, bjerge og pladetektonik. Der er meget mere end det. Kulturgeografien er ofte forsømt i det store billede.

Hvor i alverden er geografien? – var overskriften på en naturfaglig workshop arrangeret af ASTRA på Big Bang konferencen i Odense. Her henvises til fagets status i den fællesfaglige naturfagsprøve. Astra er nu opmærksom på at elever og undervisere ofte har svært ved at se geografien i de fællesfaglige projekter.

Det er derfor glædeligt at Astra vil slå et slag for den geografifaglige kreativitet og for at lade faget spille en mere nuanceret rolle i det fællesfaglige arbejde. Det fordrer arbejdsspørgsmål med geografifaglige vinkler, der lægger op til undersøgelser, eleverne kan foretage både i klassen, på skolens matrikel eller i lokalområdet.

Geografi

Tilføj beskrivelse

FNs 17 Verdensmål 2030 var hovedtemaet på årets Folkemøde i Allinge på Bornholm. Klimadebatten er et godt eksempel på hvor geografi kan spille en central rolle i forhold til de globale udfordringer som er beskrevet i FNs 17 verdensmål. At lade eleverne arbejde med verdensmål er en super relevant naturfagdidaktik. Der er mere læring i at finde løsninger på dilemmaer, der kan gøre en forskel fremadrettet, end de ting vi kender.

Den altoverskyggende ting der frustrerer lærerne ude på skolerne er: Hvordan skal man nogensinde nå at lære sine elever alt det som geografifaget indeholder? Et fag som de fleste steder kun er afsat 1 lektion om ugen. Og hvad skal man så springe over?

Med sin faglige bredde udgør geografi et verdensfag, der har som mål at lægge brikker til et helheds- og sammenhængsorienteret verdensbillede for eleverne gennem undervisningen. Med forankring i både naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige fagområder og med grænseflader til en lang række fag står geografi som en naturlig brobygger til især biologi, fysik, kemi, samfundsfag, matematik, historie og sprogfagene. Samspillet med disse fag har lange traditioner både i grundskolen og gymnasiet.

Ved den seneste justering af skolereformen fik historie og billedkunst tildelt flere timer fra 2020, men hvad med geografi? Faget er med tiden blevet lillebror til den levende biologi og fysikkens undere. Det er med andre ord tid til at støve geografiens døde image af. Det er fortsat at regne blandt de mindre fag i folkeskolen. Det har ikke samme status som på gymnasierne, og i virkelighedens verden prioriteres lærer kræfterne på de større fag. Der ligger en oplagt udfordring i at højne et fag som geografi i folkeskolen, således at vi kan mindske det faglige spring fra natur & teknologi til udskolingen. En ny retning for Danmark kan måske ændre på det.

Nikolaj C Bunniss. ncb@geografforbundet.dk 

Næstformand, geografforbundet