Geografi

Blog

Minecraft og vulkaner

Det er vigtigt at kunne relatere sin undervisning til elevernes egen hverdag, men hvad er lige nu relevant i.f.t geografiundervisningen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden dag følte jeg mig, på trods af mine 28 år, lidt gammel. I en geografitime i 7.B, ville jeg give et lille oplæg om de mange forskellige stenarter som kan dannes i vulkaner. Eleverne tror jo kun der er tale om den her knortede, luftfyldte pimpstens-art som altid bliver associeret med det. Så jeg hev en granit (dybbjergart), rombeporfyr (gangbjergart) og en obsidian (dagbjergart) frem, udover den obligatoriske pimpsten fra Island. Egentlig havde jeg i mine tanker tænkt at det nok skulle være et rigtigt kort oplæg, hvis jeg ikke skulle kede dem ihjel med mit sten-nørderi.

Men til min store overraskelse udbrød en af drengene da jeg sagde ordet "obsidian": "Sådan noget har jeg bygget med i Minecraft". Her slår min lærerhjerne straks til og tænker: "Yes! Zone for nærmeste udvikling. Hvordan kan jeg skynde mig at gribe den her gyldne mulighed?"

Jeg har et overfladisk kendskab til Minecraft. Jeg ved at det er et, grafisk set, ultrasimpelt byggespil som minder lidt om LEGO, at bøgerne med introduktioner osv. bliver revet væk på børnebibliotekerne og at de samlede danske Geodata er lagt ind som en "bane".

Geografi

Tilføj beskrivelse

Men jeg har aldrig prøvet at spille det. Så her er min forspørgsel:

Giver det mening at dykke mere ned i Minecraft som undervisningsværktøj og hvordan kommer en fyr som mig igang med at lære det godt nok til undervisningsbrug?

Og derudover: Er der andre bud derude på helt lavpraktiske indgangsvinkler til elevernes interesse i geografi? Spil, bøger, film - alt har interesse.