Jan Thranes tegneblog

Blog

Billedkunst – (selv-) portræt på flere måder

På læreruddannelsen herunder undervisningspraktikken fik jeg syn for mange forskellige måder, hvorpå man kan arbejde med menneskeskildring og portræt i skolens billedkunstundervisning

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden ryddede jeg op på min computer og stødte på en mappe med nogle gamle billeder angående forskellige portrætter i forbindelse med linjefagsuddannelsen. I dette blogindlæg vil jeg præsentere tre tilgange.

1. Illustrationen øverst stammer fra da jeg gik på læreruddannelsen og havde billedkunst som linjefag. Til en af de første mødegange bad underviseren os studerende om at medbringe en række genstande, som fortalte noget om os selv. På denne måde lærte vi noget om både at  udtrykke os vha. af konkrete genstande men ikke mindste så lærte vi noget om hinanden – personerne som vi gik på hold sammen med.

2. Her er der tale om en elev tegning. I et forløb i min undervisningspraktik i indskolingen arbejdede vi med at tegne ansigter – ikke portrætter men forskellige ansigter fx forskellen på at tegne drenge og piger. En af eleverne lavede en tegning af mig! Meget rammende og med fine elementer af portrætlighed. Selvom proportionerne ikke er korrekte (bla. er underansigtet for stort) og næsen er gengivet som en omvendt trekant, så er deltaljer som briller, bakkenbarter og skægstubbe spot on (hvorfra tungen i mundvigen stammer er uvist, men skønt ser den ud – en lærer som gør sig umage?)

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

3. Dette portræt lavede jeg også på billedkunstholdet på læreruddannelsen. Før jeg startede på lærerstudiet, arbejdede jeg i mange år som bladtegner, hvorfra  man især har fokus på personernes funktion. Dette dobbeltportræt er et forsøg at fange dette – begge tegninger skal hver for sig kunne indgå i en given kontekst. Jeg er især glad for det til venstre, som skal illustrere Helle Thornings exit fra statsministeriet. Tegningen til højre er et mere formelt portræt stadig af Helle Thorning som statsminister (hendes funktion) og ikke som privat person.

4. Endelig et helt naturalistisk portræt – fotografiet taget af mig sig selv i et spejl. Det kan godt være, at det ligner mig, i hvert tilfælde som jeg så ud da fotoet blev taget for nogle år siden – men jeg synes ikke, at det er nær så interessant og siger ret meget om mig sammenlignet med elevtegningen og opstillingen øverst – hvad mener du?