Jan Thranes tegneblog
Blog
Skolegårdes tilgængelighed uden for skoletid.
Som tilflytter byder hovedstaden på mange overraskelser – ikke mindst arkitektonisk også på skoleområdet.
Jeg er tilflytter fra provinsen. Selvom jeg færdes hjemmevant i mit eget kvarter og det indre København, så skal jeg ikke langt væk, før jeg har brug for google maps for at finde vej. Men jeg er nysgerrig, og når der er en anledning hopper jeg gerne op på cyklen og afsøger nye områder og locations gerne i selskab med andre inkl. mit kamera.
Forleden weekend tog vi ud for at se den nye skole i Sydhavnen, som ligger næsten helt bogstaveligt i havnen/i vandet. Det var vi til vores store overraskelse ikke alene om. Skolens udearealer er nemlig tilgængelige for områdets beboere efter skoletid – en flok motionister og en enkelt hundelufter havde således også valgt at aflægge skolen et visit.
Det er en politik som Københavns Kommune har i forhold til folkeskolerne i byen – at de efter lukketid skal kunne bruges som rekreative områder for byens borgere.
”At skolernes faciliteter kan benyttes af borgerne udenfor skoletiden er i overensstemmelse med ønsket om sambrug eller dobbeltudnyttelse af kapacitet og faciliteter.”
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/22164844-30462700-1.pdf
Er skolernes udearealer i din kommune også åbne for borgerne? Fungerer det fint, eller er der problemer med affald, cigaretskodder, smadrede flasker, brugte narkosprøjter eller andet?
Tag med på en virtuel rundtur nederst i denne blog til, i og udenfor Skolen I Sydhavnen med arkitektfirmaet bag som guide.
I mit eget kvarter her i Nordøst Amager og tæt på stranden er det blot et spørgsmål om tid før vi også får en helt nybygget skole – det er planerne at den står færdig i år 2022. Egentlig skulle jeg havde været til intromøde i sommerferien, men så kom der som bekendt en corona forbi med dertilhørende aflysninger af diverse forsamlinger.
Selve byggeriet er endnu ikke påbegyndt.
https://www.folkeskolen.dk/654445/jeg-skal-have-en-helt-nye-skole-som-nabo--naesten
Hvorfor denne interesse for arkitektur? Tjah, som tegner har jeg vel en naturlig interesse for former, og med en baggrund som tegnelærer på uddannelser indenfor beklædningsdesign er det nærliggende, at også de ydre fysiske rammer for mig har et særligt fokus. Måske – men det er næppe hele forklaringen. Faktum er, at jeg er æstetikker. Mit humør påvirkes simpelthen af de fysiske omgivelser, jeg befinder mig. Under min læreruddannelse var jeg i undervisningspraktik på den dengang helt nybyggede Ørestad Skole, og her oplevede jeg rent fysisk, hvordan lækker arkitektur, gode materialer, ren luft og fed udsigt spiller ind på ens velbefindende.
Når det er sagt, så skal det også tilføjes, at de ydre fysiske rammer ikke gør det alene. De generelle arbejdsforhold – corona eller ej – er i disse år pressede for lærerne. Her kan ny arkitektur hverken gøre fra eller til – heller ikke i København.
https://www.youtube.com/watch?v=Qnoznn6-vwI