Jan Thranes tegneblog

Blog

Hvorfor bruger Merete Riisager ikke ordet ”læring”?

Julen er hjerternes tid – inklusiv mavernes og samtalernes tid. Mht. det sidste så er den nye undervisningsminister i år et hot emne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I min omgangskreds er den nye undervisningsminister hot stuff = noget der i disse dage samtales livligt om. Valget af hende som minister er kontroversielt – ikke mindst fordi hun og Liberal Alliance tidligere har været modstandere af skolereformen.

Hun har da også tilkendegivet, at hun nu støtter op om forliget, men/og at hun vil følge udviklingen nøje, og i højere grad overlade det til den enkelte kommune og den enkelte skole at realisere reformen, som den nu må passe bedst, lokalt. Fx kunne hun tænke sig at den enkelte skole selv beslutter sig for at gøre den lange skoledag kortere – og i stedet bruge resurserne (lærere og pædagoger)  i den fag-faglige undervisning fremfor til understøttende-undervisning, lektiecaféer mm.. Vi får at se, hvordan det vil lykkes hende at lande dette i forligskredsen.

Ministeren bruger ikke ordet læring, men hun taler om faglighed – om den gode undervisning. Er det mon tilfældigt? Og hvad lægger der i det? Og hvilken betydning får det for skolens praksis fremadrettet?

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Illustrationerne øverst er screen-shots fra Merete Riisagers første samråd.

#Fil 2

#Fil 3

Powered by Labrador CMS