Jan Thranes tegneblog

Blog

Regn den ud – på flere måder del 1

Introduktion til ny serie om matematik i skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min blog er en ”tegneblog”, hvor jeg laver visuelle udtryk og skrevne nedslag om forhold i og omkring folkeskolen. Udover at være ”et billedmenneske” er jeg også lidt af en matematiknørd.

”Regn den ud – på flere måder” er titlen på en ny og fortløbende serie, hvor jeg vil blogge om matematik i skolen. De fleste matematiklærere vil nok kunne nikke genkendende til emnerne og indholdet, mens forældre og andre lærerkolleger måske vil kunne få ny indsigt i forvaltningen af matematik som et skolefag.

Du kan bidrage undervejs. Har du input, er du velkommen til at skrive en kommentar. Generelt er de mange aktive læsere her på Folkeskolen.dk med til at kvalificere indlæggene og debatten.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Jeg er en sammensat natur. Født og opvokset i provinsen og tæt ved havet – nu bosiddende i hovedstaden. Havudsigten og Lillebælt er udskiftet med et view over Amager Strand Park og Øresund. Jeg er en blanding af en selskabsløve og en ensom ulv. Jeg nyder at være sammen med andre mennesker, men jeg har også behov for at være alene. Efter arbejde cykler jeg gerne ud til stranden eller stopper op på vejen hjem  og  nyder lidt egentid, inden jeg sætter kursen i retning af de hjemmelige pligter. Som Tina Dickows synger i sangen ”Room with a view”: ”Sometimes it helps to take your time, sit alone and watch the world go by”.

https://www.youtube.com/watch?v=qKI5rIFtYok&list=RDqKI5rIFtYok&start_radio=1