Jan Thranes tegneblog
Blog
Er der et godt arbejdsmiljø i din klasse – for både lærere og elever?
Åbne spørgsmål om hvordan det står til med de fysiske rammer i skolen – skarp vinkling og satire kan forekomme
Der er stor variation fra skole til skole men faktum er, at nogle steder er de fysiske rammer ikke optimale for at sige det mildt.
Nedslidte lokaler, dårlige faciliteter, manglende eller ineffektive klimaanlæg og høje klassekvotienter præger nogle steder hverdagen for både elever og lærere.
Også nye og moderne skoler kan være udfordret. Forleden besøgte jeg selv en helt nybygget og fantastisk flot skole i hovedstadsområdet. Alt var fryd og gammen lige indtil jeg gik gennem svingdøren og kom ind i et stort fællesområde som inkluderer en fælles kantine/spisesal. Selvom de aktuelle corona-restriktioner betyder, at skolens elever spiser i to hold, så var støjniveauet ekstremt højt. Som jeg efterfølgende sagde til en kollega: Her ville jeg simpelthen ikke kunne holde ud at arbejde/have tilsyn – måske de ansatte ligefrem får et særligt ”spise- & opsynstillæg”. Fra indskolingen i en almindelig folkeskole er jeg nemlig vant til, at der er fred og ro, når eleverne spiser deres medbragte madpakker eller får lækre eat-måltider i deres egen klasse – evt. suppleret med lidt højtlæsning.
Hvordan ser det ud på din skole mht. indeklimaet og de fysiske rammer?
Måske coronakrisen ligefrem har været en slags katalysator mht. indeklima-forbedringer på skolerne?
https://www.folkeskolen.dk/1738980/coronakrise-kan-foere-til-bedre-indeklima-paa-skolerne
Til yderligere baggrund: https://www.folkeskolen.dk/1140263/dlf-og-df-retten-til-frisk-luft-og-et-godt-indeklima