Jan Thranes tegneblog
Blog
”Det er ikke helt uvigtigt, det jeg laver”
Fra tid til anden vurderer og sammenligner jeg andre fag og brancher med lærergerningen.
At sammenligne lærerjobbet en-til-en med noget andet er svært. Der findes nemlig ikke andre områder, hvor man står alene overfor 20-30 elever det meste af arbejdstidentiden.
Men korpsånden, kulturen, vigtigheden og prestigen kan være interessante at sætte under lup fra tid til anden – hvilke ligheder/forskelle er der ? Er der noget vi kan lære af andre professioner?
Jeg har en erhvervsmæssig baggrund som bladtegner før jeg uddannede mig til og blev folkeskolelærer. Som bladtegner er man medlem af Dansk Journalistforbund (DJ), og skiftet af profession og fagforening over til Danmarks Lærerforening (DLF) var noget af et kulturchok. DJ´s områder er i høj grad præget af individualisme, spidse albuer og ego-dyrkelse på godt og ondt. Alle føler sig unikke og som vindere – lønnen er derefter og væsentlig højere end for en skolelærer selvom uddannelsesniveaet er det sammen. Overfor det har vi en kultur i lærerverdenen – og med DLF som toneangivende i offentligheden – præget af nederlag, manglende selvværd og lav prestige.
I DR´s serie ”Ryd forsiden” fra 2019 følger vi journalisternes arbejde på nogle dagblade i provinsen og i København (link til udsendelses-serien nederst i blogindlægget). Vi ser også hvordan et par praktikanter bliver kastet ud i det og tidligt indgår som kolleger i dagbladenes teams, hvor de socialiseres ind i et fag med det privilegium at møde verden med et spørgsmålstegn, som det i udsendelsen bliver udtryk af chefredaktør på Information Rune Lykkeberg.
Citatet i overskriften er fra Tom Jensen, ansvh. chefredaktør på Berlingske, og i udsendelsen lægger en anden chefredaktør ikke skjul på, at det han og de øvrige journalisterne laver er betydningsfuldt for samfundet.
De ledende redaktører deltager aktivt i skabelsen af den daglige avis – de er helt inde i stoffet og kan sparre og vejlede de øvrige journalister helt ned i detaljen. Helt anderledes end i vores skoleverden – jeg har aldrig (som i aldrig nogensinde) mødt en skoleleder som havde en tidsvarende og aktuel fornemmelse af, hvordan man laver god undervisning i folkeskolen. Lederne i folkeskolen er optaget af administrative og praktiske opgaver fx at lægge skemaer, men tænk om de i både ord og handling kunne vise hvordan fx værdierne – som flot præsenteres på skolens hjemmeside – føres ud i praksis.
Måske kunne vi lære noget af dagbladenes samarbejdsformer?
Tag ikke fejl – jeg klager og klynker ikke. Tværtimod!
Da jeg arbejdede som bladtegner havde jeg det præcist som de journalister, der medvirker i ”Ryd forsiden” – jeg havde aldrig fri og susede endeløst rundt i nyhedernes hamsterhjul. Hvor netop den livsstil tiltaler mange journalister, så er et sådant vedholdende rotteræs ikke noget for mig i længden.
Som lærer har jeg fri, når jeg forlader skolens matrikel. Okay – jeg kan fra tid til anden rende på en elev og nogle forældre i min fritid, men det er ofte ren fornøjelse.
For ca. fem år siden arbejdede jeg i indskolingen på en skole nær min bopæl. Forleden dag rendte jeg på en af mine tidligere elever fra dengang. Hun råbte mit navn og vinkede – børn vokser meget på fem år og jeg kunne ikke genkende hende. Heldigvis havde hun ikke glemt sin gamle matematiklærer og det varmede mere om hjertet end nogen avisforside nogensinde vil kunne gøre.
Det kan godt være at det ikke er helt uvigtig at være journalist – men det er mindst lige så betydningsfuldt at være lærer.
I denne uge starter jeg i mit nye job, igen på en skole i mit eget kvarter og denne gang i en helt ny af slagsen – hvor heldig har man lov at være?
”Ryd forsiden” kan anbefales og ses på dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/serie/ryd-forsiden_147623