Jan Thranes tegneblog
Blog
Er den fælles klasseundervisning truet?
Mens lærerne har hænderne fulde af undervisningsplaner, hvor de søger at favne de mange forskellige faglige og sociale behov, så er der flere politiske interessenter, der presser på for netop at få deres "darlings" tilgodeset.
Debatten om specialundervisning, diagnosebørn, inklusion og undervisningsdifferentiering, som den bl.a. fremgår i dette indlæg og debattråd, har fået endnu et element.
https://www.folkeskolen.dk/1880726/idealet-der-aldrig-blev-finansieret
Det nye element bliver aktuelt italesat af flere borgerlige partier: ”Vi har en gruppe børn, der mistrives i dag, og som man aldrig opdager faktisk er højt begavede. Det betyder, at de slet ikke bliver udfordret, og dermed får de aldrig foldet deres fulde potentiale ud, siger Mai Mercado, som er undervisningsordfører for Det Konservative Folkeparti.”
Vi lærere forsøger efter bedste evne at imødekomme alle elevers behov indenfor rammerne af klassefællesskabet – spørgsmålet er i forlængelse af det aktuelle debat om vi fortsat kan det.
Er tiden kommet til at se med nye øjne på vores skoleindretning?
Kunne en øget niveaudeling og holdundervisning, som den mange skoler praktiserer i indskolingen mht. læsning, være vejen frem?
Kunne en opdeling som den gamle realskole med en inddeling af bogligt svage og bogligt stærke elever fra og med 7. klasse igen komme på tale?
Eller er der tale om politikere som i virkeligheden søger at skabe tvivl om den fælles folkeskole? Måske for at give mere rum for privatskoler?
Byd gerne ind med dine tanker, overvejelser og evt. bekymringer i en kommentar nedenfor.