Jan Thranes tegneblog

Blog

Skoleledelse – hvad er det for en størrelse?

Jeg savner nogle indspark med ledelsesperspektiv her i vores – læreres og skolelederes – fælles debatforum.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Folkeskolen.dk er afsenderne på stort set alle blogs, indlæg og kommentarer lærere. Det undrer mig, at skolelederne ikke deltager mere med meget få undtagelser og typisk ledere fra privat-/friskoler – de er trods alt en del af DLF.

Jeg er nysgerrig på at høre mere om skoleledelse.

Jeg har selv været i spil i forhold til både skolelederjobs og afdelingsledere – desværre har kandidater med en allerede afsluttet lederuddannelse i denne sammenhæng været de foretrukne. Fair nok.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Som så mange andre danskere denne sommer har også jeg fulgt europamesterskabet i fodbold  og derved også fået et lille indblik i landsholdtræner Kasper Hjulmands ledelse. Nu skal man jo være varsom med at blande forhold fra sportens verden sammen med forhold i skolens verden, alligevel er snakken i pauserne, før og efter kvalifikationskampene her på hjemmefronten også faldet på skoleledelse og skoleledere. Det er helt naturligt, da jeg bor i et område ved Amager Strand i Københavns kommune, hvor mange forældre fravælger den lokale folkeskole til fordel for en privat-/friskole.

Det gik op for mig, at jeg faktisk savner nogle indspark med ledelsesperspektiv her på vores – læreres og lederes – fælles debatforum. Også gerne fra nogle af jer der er i gang med eller har afsluttet en formel lederuddannelse – hvad går den ud på og hvad har du især taget med dig?

Og hvad synes I – kære lærerkolleger – savner I også at høre om og fra skolelederne? Eller har vi en interessekonflik i skolens hverdag, som gør en givende debat her på sitet mellem os svær, måske umulig?

Fortsat god sommer.