Blog

Så er vi i gang – nyt skoleår og ny skole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg blev før sommerferien ansat i en foreløbig tidsbegrænset stilling, hvor jeg skal være med til at løbe en ny skole godt og trygt i gang. Det er noget af en opgave!

Det særlige – for mig – er, at skolen ligger i samme kvarter som min egen private bopæl.

Den nye skole har bl.a. et par særlige kendetegn i forhold til indretningen af læringsrummet og struktureringen af undervisningen.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

For det første. Foran i klassen er der en masse skamler/kasser placeret i en u-form og i flere niveauer. Her starter lektionerne, eleverne samles, sætter sig og præsenteres for hvad der skal ske i lektionen – det sker især ved brug af 4-trinstavlen (se nedenfor). Derefter vælger de selv ved hvilket bord, de vil sidde og arbejde ved – skolen praktiserer såkaldt Free seating .

For det andet. 4-trinstavlen er et stort kvadratisk white-board inddelt i 4 lige store felter. Her gennemgår læreren hvad der skal ske i undervisningen. Jeg har selv et par 1. klasser og kan her trække på at jeg kan tegne – eleverne kan derfor se hvad de skal. I bedste fald kan eleverne selv gå videre til det næste trin efterhånden som de bliver færdige. Netop 4-trinstavlen er det element, som jeg synes bedst om. Det er et godt redskab, når man som lærer skal planlægge, strukturere og gøre kommunikationen omkring undervisningen enkelt – både for sin egen og elevernes skyld..

En præsentation af både kasseindretningen og 4-trinstavlen kan man finde i denne lille video. https://vimeo.com/bernfilm/review/629289646/9d2874cd98 Bemærk at der er tale om en reklamefilm. Det fremgår bl.a. at pædagogerne tager sig af gårdvagterne og leger spændende og sjove lege med eleverne. Gid det var så vel. Allerede en af de første arbejdsdage fik alle lærere tildelt div. spisevagter og gårdvagter – præcis som det sker andre steder. I videoen kan man også se hvordan pædagogerne kommer op i klasserne og henter eleverne, når de skal på KKFO – noget jeg endnu har tilgode at opleve! I reklamefilmen ser det også fejlagtigt ud til at der er få elever i klasserne – klassestørrelserne er helt almindelige.

Det der nok er kommet allermest bag på mig som nyansat er, at konfliktniveauet blandt nogle af eleverne er ualmindeligt højt og til tider ret voldsomt!

Skolen er startet op med egne lokaler i en nærliggende folkeskole, indtil den kan flytte ind i en helt nybygget skole. Det er her vi fysisk befinder os nu med 0., 1., 2. og 3. klasser. En lille skole inde i en stor skole – det betyder bl.a. at eleverne fra de to skoler holder frikvarterer forskudt.

Personalet var ved opstarten her efter sommerferien i forberedelsesugen på besøg på den kommende nye skole, hvor et par bygningsansvarlige tog os på en tur gennem bygningen, gennemgik byggeriet og tankerne bag. Billederne – der ledsager dette indlæg – er nogle, som jeg har taget i den forbindelse.

En af de positive overraskelser for mig ved at se byggeriet i virkeligheden, var at ydremurerne er beklædt med teglsten i en behagelig dæmpet rødbrun farve – i de første visualiseringer af skolen fremstod de nærmest skrigende højrøde. https://blog.folkeskolen.dk/billedkunst-blog-jan-thranes-tegneblog/ny-skole-i-min-baghave-del-13/125263

Når det er sagt, er det også værd lige at nævne, at det bestemt ikke er alle beboere i nærområdet og naboer til den nye skole, som er begejstret over, at en kæmpe bygning, en masse børn og en hulens masse trafik bliver en del af deres nye hverdag her i et ellers så stille kvarter.

Hvad kan man sige til kritikken andet end – se og få jer nogle børn og glæd jer over at have en fantastisk skole lige uden for døren? Det er selvfølgelig let nok at sige af mig – en som selv bor på den anden side af den boligkarré, som ligger op til den nye skole.

Det forventes, at skolen står klar til indflytning medio 2023. Fuldt udbygget kommer 840 elever til at gå her fordelt på tre-spor. Der vil desuden være en skolefritidsordning på skolen.

Bor du selv tæt på en folkeskole? Eller kender du til nogen som gør? Og hvordan er din oplevelse af det – er det til at leve med? Skriv gerne en kommentar nedenfor.