Jan Thranes tegneblog

Blog

Regn den ud – på flere måder del 7

Om division med bl.a. slikkepindemetoden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hermed en præsentation af nogle metoder til den sidste af de fire regnearter: Division.

Eleverne har ofte en relevant forforståelse, når de møder en regneart i skolen, således også for division. De fleste børn har prøvet at skulle dele noget mellem sig. Jeg har illustreret et eksempel ovenfor hvor fire børn – visualiseret ved "cute-cactus" (der er ingen figurer med børn i det digitale billedprogram, jeg bruger) – skal dele 12 stykker lakrids.

Hands on og konkrete materialer kan afstedkomme noget at føle på helt bogstaveligt i arbejdet med regnearterne også division. I takt med at regnestykkerne bliver sværere, er der dog behov for en algoritme – en regnemetode/ en udregningsopstilling. Den tid hvor læreren på tavlen gennemgik én metode – typisk den han/hun havde lært, da vedkommende selv gik i folkeskolen – er forbi. Dette forhold har jeg kort beskrevet i del 3 i denne lille serie om matematik på flere måder (link til samtlige hidtidige indlæg nedenfor).

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Også i dette indlæg trækker jeg igen på Pernille Pind, som bl.a. har udgivet bøger om matematikundervisningen i folkeskolen. Se hendes gennemgang af nogle metoder i forhold til division i videoen nedenfor. Desuden har jeg indsat en video fra ”Buddinge matematik”, hvor man b.la. præsenteres for ”slikkepindemetoden” – en metode som er helt ny også for mig.

Tidligere blog-indlæg fremgår af kronologien nedenfor. De vil blive fulgt op af et afsluttende indlæg –  et appendiks med lidt om hvorfor matematik er det næststørste fag i skolen kun overgået i timeantal af dansk.

Del gerne dine egne erfaringer med at arbejde med regnemetoder i forbindelse division i en kommentar under dette indlæg. Har du input til en anden eller flere af de fire regnearter, så skriv det venligst under det pågældende indlæg. Kronologi nedenfor.

Tidligere indlæg i denne serie (links nedenfor):

Del 1 – introduktion

Del 2 – om en undersøgende og problemorienteret tilgang i matematikundervisningen

Del 3 – om de generelle betragtninger i forhold til tidens matematikundervisning

Del 4 – om addition samt lidt om brug af lærebøger

Del 5 – om subtraktion

Del 6 – om ”Multiplikation – denne gang inklusiv TO videoer”

Del 7 – dette indlæg om "Division med bl.a. slikkepindemetoden"

https://www.folkeskolen.dk/1857692/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-1

https://www.folkeskolen.dk/1857762/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-2

https://www.folkeskolen.dk/1858037/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-3

https://www.folkeskolen.dk/1858117/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-4

https://www.folkeskolen.dk/1858215/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-5

https://www.folkeskolen.dk/1858680/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-6

Pernille Pind:

https://www.youtube.com/watch?v=jS2Opkd6Qxk

Buddinge matematik:

https://www.youtube.com/watch?v=LnlMzz9pd9Q