Jan Thranes tegneblog

Blog

Lærer – lønarbejde og/eller livsstil?

Lærerarbejdet består af mange elementer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisning, teamsamarbejde, forberedelse, skole-hjem-samarbejde, ugeplaner, kontaktbøger … you name it.  Aula eller ej – lærerarbejdet består af mange elementer.

De seneste overenskomstforhandlinger på vores område har været præget af konflikter, regeringsindgreb og et generelt øget pres på vores arbejde i form af stadig flere undervisningstimer, tilstedeværelseskrav mm. Fronterne er ofte skarpt tegnet op mellem medarbejdere og ledelse, mellem DLF og KL. Alle holder på sit, hvilket er fair nok i den pågældende situation, men noget risikerer at gå tabt – arbejdsglæden fx

DR sender for tiden en serie udsendelser, ”På forsiden” – her fortæller bl.a. chefredaktør på Berlingske Mette Østergård  om sin holdning og tilgang til sit arbejde: ”Mit arbejde er en fuldstændig integreret del af den jeg er og den måde jeg lever på”.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Der var engang, hvor det at være lærer for mange var et kald, og noget man var også når man havde ”fri”. Har vi tabt noget undervejs i de mange arbejdskampe og konflikter? Og hvad gør vi fremadrettet?

Programmet ”På forsiden” sendes næste gang på DR1 søndag d.15.12. – tidligere udsendelser kan ses i arkivet på Drs hjemmeside.

Billedet af Mette Østergård øverst er et screen-shot fra udsendelsen.