Jan Thranes tegneblog
Blog
Lærerkommission – a never ending story
Så kom den endelig: Rapporten, som afslutter lærerkommissionens 16 måneders arbejde.
Det kan godt være at kommissionens arbejde er slut, men nu starter det egentlige arbejde med at realisere anbefalingerne. Dog er der flere spørgsmål, som allerde nu står ubesvarede:
1. Skal der et loft på antallet af undervisningstimer? Og i givet fald hvor højt skal loftet være – 25 uv timer, 28 uv timer?
2. Sammenhængen mellem undervisningstid og forberedelse?
3. Tilstedeværelseskrav?
4. Hvad med spørgsmålet om en central arbejdstidsaftale?
Kommissionens fluffy anbefalinger debatteres flittigt her på folkeskolen.dk.
Hvordan DLF forholder sig til anbefalingerne og de ubesvarede spørgsmål er stadig uvist. Dog har fagbladet folkeskolen offentliggjort en tidslinje, der anskueliggør, hvornår vi kan forvente, at der sker noget ( se nedenfor)(*).
Mao. spillet om lærernes arbejdstid er stadig åbent, og endnu en konflikt til OK21 kan ikke udelukkes.
(*) ”Forhandlinger om arbejdstid i foråret
Arbejdstidskommissionens rapport offentliggøres på mandag den 16. december. Dagen efter er der stormøde for lærernes tillidsrepræsentanter i Odense.
5. februar har DLF indkaldt til ekstraordinær kongres, hvor linjen for arbejdstidsforhandlingerne bliver udstukket.
Arbejdstidsforhandlingerne, såkaldte periodeforhandlinger, begynder i marts, og der forventes et forholdsvis kort forhandlingsforløb.
Hvis parterne i løbet af 2020 ikke bliver enige om en arbejdstidsaftale, går de almindelige overenskomstforhandlinger i gang sidst på året.
I april 2021 udløber den nuværende overenskomst.”
Faktaboksen er hentet fra denne artikel på folkeskolen.dk:
https://www.folkeskolen.dk/1143272/laerer-i-arbejdstidskommissionen-vi-er-blevet-lyttet-meget-til
Illustrationen øverst er det matematiske symbol for uendelighed