Jan Thranes tegneblog

Blog

Regn den ud – på flere måder del 3

Generelle betragtninger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er læreruddannet på Zahle/UCC i 2009-2013, da uddannelsen endnu lå i den gamle bygning ved Nørreport. Baggrunden var, at finanskrisen omkring 2008 ramte mig som freelance bladtegner, og også min samtidige deltidsansættelse i visuel kommunikation på den daværende Teknisk Skole Ishøj blev sparret væk, så jeg måtte se mig om efter nye beskæftigelsesmuligheder.

Ofte sidder vi fast i låste forestillinger om hvem vi er, hvad vi kan og hvilke muligheder, vi har til vores rådighed – ikke mindst i forhold til vores identitet qua vores job. Jeg valgte at ryste posen, kaste alle bolde op i luften og udforske nye perspektiver. I en relativ moden alder – spørger man mine nærmeste, var jeg dog også dengang stadig en stor drengerøv – valgte jeg at blive lærer. For ikke at risikere at se mine elever i folkeskolen gennem det erfaringsfilter, jeg havde fra min undervisning af unge-voksne, valgte jeg at vende bøtten helt om med en aldersspecialisering 1. – 6. klasse.

Det har jeg aldrig fortrudt, selvom jeg blev overrasket over både niveauet og det faglige indhold. Jeg blev udfordret af den akademiske tilgang og på nogle strækninger også overrasket over tilgangen til matematikundervisningen i folkeskolen.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Det der nok overraskede mig mest i matematik, var det med, at eleverne selv skulle udvikle deres egne regnemetoder. Sådan hed det i hvert tilfælde den gang – det er siden blev modereret til, at eleverne skal deltage i udviklingen af regnemetoder (*). Any way – det er slut med udelukkende at docere den samme regnemetode – algoritme – som den vi selv lærte, da vi gik i skole.

Det var noget af en øjenåbner for mig, ikke mindst fordi andre metoder faktisk giver god mening bl.a. ved at tydeliggøre 10-talssystemet. Når vi ser fx tallet 586 er det de færreste voksne, som tænker på, at det består af 500, 80 og 6 – men dét kan være en stor hjælp for eleverne i deres talforståelse og tilegnelse af regnemetoder.

Under min forberedelse forud for opstarten på læreruddannelsen, fordybede jeg mig i skolematematik. I den forbindelse stødte jeg på Pernille Pinds netop udkomme bog i 2009: ”Matematik for alle – håndbog i matematikundervisning”.

Pernille Pind er ikke bare en matematik-nørd, hun ligner også en – og så er hun en fremragende formidler. Jeg vil støtte mig til hende, når jeg i de kommende indlæg i denne blog-serie vil præsentere regnemetoder – på flere måder.

Har du en kommentar evt. et input – så skriv den venligst i relation til de konkrete emner efterhånden, som de bliver lagt på bloggen.

Indtil videre er følgende indlæg planlagt i denne serie:

Del 1 – introduktion (link nedenfor)

Del 2 – om en undersøgende og problemorienteret tilgang i matematikundervisningen (link nedenfor)

Del 3 – dette indlæg om de generelle betragtninger i forhold til tidens matematikundervisning

Under forberedelse:

Addition – på flere måder

Subtraktion – på flere måder

Multiplikation – på flere måder

Division – på flere måder

Appendiks – lidt om hvorfor matematik er det næststørste fag i skolen kun overgået i timeantal af dansk

Læreruddannelsen er blevet reformeret flere gange i nyere tid. Væsentligst i forbindelse med denne blog om matematik, er det at fremhæve aldersspecialiseringen i de store fag. Her blev det muligt at gå i dybden med langt mere stof, desuden kom der et krav om, at undervisningen på de dengang nyoprettede professionshøjskoler skulle bygge mere på forskning. Det betød, at der blev brug for helt nye lærebøger på læreruddannelsen. Lektor i matematik Hans Christian Hansen fortæller i videoen nederst i denne blog om det arbejde og overvejelser bag.

* ” Målet er, at eleverne kan deltage aktivt i udvikling af metoder til hovedregning, overslags-regning, regning med skriftlige notater og beregninger med digitale værktøjer. Eleverne skal med andre ord have mulighed for at udvikle regnemetoder, der bygger på deres talforståelse og på deres forståelse af regningsarternes egenskaber. Målet er således ikke kun, at eleverne har viden om eller færdigheder i at gennemføre beregninger, men også at de, på baggrund af forståelse, kan udvikle hensigtsmæssige metoder til beregninger.”

https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_L%C3%A6seplan_Matematik.pdf

Tidligere indlæg i denne serie:

https://www.folkeskolen.dk/1857692/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-1

https://www.folkeskolen.dk/1857762/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-2

”H.C. Hansen fortæller om sin, J. Skott, J. Schou og K. Jess' bogserie Matematik for lærerstuderende, som er et lærebogssystem til den nye læreruddannelse i matematik. Systemet består af i alt fire bøger: Ypsilon, Epsilon, Omega og Delta.”

https://www.youtube.com/watch?v=Xwf2JCTqY1k

Powered by Labrador CMS