Jan Thranes tegneblog

Blog

Danmark er et designland – i hvilken grad afspejles det i folkeskolen?

Corona nedlukningerne fik mig til at tænke på hvor vigtige de kreative fag er for både elevernes trivsel og faglighed. Til de kreative fag – billedkunst og håndværk & design – medregner jeg også madkundskab.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danish design – vi kender alle betegnelsen, som dækker over international anerkendelse indenfor møbler, lamper, arkitektur, tøj og isenkram. De seneste år er Danmark også kommet på verdenskortet indenfor gastronomi.

Det er simpelthen imponerende, og det fik mig til at tænke på om disse fag og områder tilgodeses i tilstrækkelig grad i folkeskolen? Byd gerne ind med en kommentar nedenfor.

Før jeg uddannede mig til lærer (2009-2013) var jeg professionel bladtegner. For at supplere min indkomst og ikke mindst mit sociale liv ,så underviste jeg ved siden af. Som tegner var jeg vant til at tegne mennesker og bl.a. gennem deres påklædning at lave personskildringer. Via mit netværk fik jeg uv-timer på flere kreative skoler og uddannelser først i Odense og efter at jeg flyttede til Amager også i Københavnsområdet.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Illustrationen øverst er fra erhvervskolen TEC – Technical Education Copenhavn – og er lavet af elever på henholdsvis maler- og dekoratøruddannelsen.

Mens jeg stadig boede i Odense, underviste jeg i tegning på det daværende Odense Fagskole og Håndarbejdsseminarium. Da man fra politisk hold i 2005 lukkede alle håndarbejdslærer-uddannelser i hele landet, ramte det også Odense Fagskole.

Det lykkedes dog skolens nye forstander at gentænke og revitalisere fagskolen. Man solgte de store og kostbare bygninger i rigmandskvarteret Langelinje og rykkede til nye lokaler tættere ved midtbyen. Man indførte design Hf og udvidede de traditionelle håndarbejds-faglinjer  med en kunst- og en animationslinje. Og pludselig kom der også drenge som noget nyt på skolen.

Skolen overlevede og det samme gjorde mine uv-timer på skolen. Nu bosat i København tog jeg toget til Odense og blev indlogeret på et tomt elevværelse i kostskoleafdelingen.

Okay jeg kan tegne bedre end de fleste men at have elever som kan designe og ikke mindst sy – hvor jeg er helt på udebane  – giver en form for ligeværdighed og gensidig respekt.

Der findes også andre håndarbejdsskoler rundt omkring i landet. Udover Odense Fagskole kan nævnes Skals – højskolen for design og håndarbejde:

https://www.skalshaandarbejdsskole.dk/film/hjmenu/skalsvideo/skalsvideo1.html

I de år jeg underviste på Odense Fagskole var Karen Maigaard forstander – hun viser i denne video rundt på skolen.

Idag hedder skolen Odense Designakademi og i 2016 åbnede Friskolen Glasværket, som sammen med Odense Designakademi er Danmarks første kombinerede fri- og fagskole.

https://www.youtube.com/watch?v=MaDYp0n8wBI