Blog

Lærer Jan Thrane har tidligere haft sine elever med en tur på Naturcenter Amagerstrand.

Åben skole, udeskole – på tur udenfor skolen

Det hverken starter– eller slutter med selve turen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den seneste tid har jeg haft flere samtaler med kolleger på forskellige skoler i København om det at inddrage nærmiljøet, museer og andre kulturtilbud i undervisningen.

Nogle skoler har en decideret udeskoleprofil, andre en strategi – ofte uindfriede ønsker – om at komme mere ud og på tur.

Jeg har selv erfaringer fra to københavnske skoler og to lidt forskellige rammer – den ene med en udeskoledag om ugen, den anden med en udeskoledag om måneden.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Med mit kendskab – hvor subjektivt det end måtte være – så synes jeg, at der generelt er rum for at kvalificere udedagene/turdagene yderligere.

Først og fremmest tag kontakt til skoletjenesten når turen handler om et besøg på et museum/et center/en kultur institution og book et af deres tilbud. 

Man får så meget foræret, og som lærer skal man ofte blot støtte op om aktiviteterne, evt. inddele eleverne i mindre hold og generelt gå til hånde – so to speak.

Det dog hverken starter eller slutter med selve besøget.

Første trin – den forudgående forberedelse på skolen

Hvor skal vi hen, hvad skal vi se og lave. Øverst kan man se Naturcenter Amagerstrand – et besøg her kunne meget vel forberedes i en natur-teknologi lektion – hvad er der på en strand, hvad er der i vandet, hvordan færdes man der sikkert etc..

Forud har man reserveret et af forløbene. Link nedenfor til de aktuelle tilbud – måske der på den baggrund er behov for at gennemgå og snakke om nogle konkrete emner. Der skal flere voksne med – afhængig af hvor mange klasser der skal med. Pædagoger, pædagogiske assister evt. forældre kan supplere lærerkræfterne. Husk rejsekort hvis skolen ikke selv har rådighed over bus-transport.

Andet trin – selve turen og besøget

Her er det værd også at snakke med eleverne om, hvordan færdes man i det offentlige rum – gåmakkere, på række, med bussen, i metroen, i S-toget … Når man er fremme ved fx en museum så få hurtigt logistikken iorden – hvor er garderoben, skal tasker låses inde, hvor er der toiletter og hvor kan eleverne indtage deres medbragte madpakker (husk evt. at afbestille EAT før turen). Det kan være, at eleverne laver nogle fysiske produkter fx tegninger, som skal med hjem på skolen – hav noget med de kan transporteres i fx plastikposer.

Tredje trin – efterbehandling 

Følg op den næste dag på skolen – hvordan synes eleverne om turen, hvad har de lært etc.. Fold evt. nogle af emnerne yderligere ud. Jeg har selv været på Naturcenter Amagerstrand – og blev overrasket over, at der findes små sandrejer. Snak på klassen om hvordan de adskiller sig fra de lyserøde rejer som vi kender fra fryseren – hvor kommer de sidstnævnte fra?

Ovenstående er blot et eksempel på en destination og på, hvordan et besøg kan organiseres.

Hvordan foregår udeskole-aktiviteter hos jer – hvor er I henne og hvad laver I? Del gerne dine erfaringer i en kommentar nedenfor også hvis ture er helt aflyste fx pga. aktuelle besparelser på skoleområdet.

Link til de aktuelle tilbud til skoleklasser på Naturcenter Amagerstrand: https://naturcenteramagerstrand.kk.dk/for-skoler