Jan Thranes tegneblog

Blog

Er integrationen i skolen gået i stå?

Merete Riisager i infight med Alternativet

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter at have overværet det åbne samråd i undervisningsudvalget om ”Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse” bliver jeg sgu lidt bekymret.

Tak til Carolina Magdalena Maier og Pernille Schoor – begge fra Alternativet ­– for at bide sig fast i bordkanten og afkræve undervisningsministeren svar på, hvad der er op og ned på det statiske materiale, som har fået Merete Riisager til entydigt at konkludere, at Danmark er gået i stå mht. at integrere og løfte børn af forældre fra ikke vestlige lande i det danske skolesystem.

Efter samrådet er jeg bekymret – dels for hvordan statistisk materiale bruges i den politiske proces – dels for hvordan integrationsopgaven fremadrettet løses i det danske skolesystem.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Marianne Jelved fremhævede i samrådet, at Danmark i pisa-etnisk klarer sig dårlige end Norge og Sverige. Men er det generelt? Eller er der snarere tale om, at specifikke geografiske områder er mere udsatte end andre? En deltager på samrådet (jeg husker ikke lige hvem) fremhævede en reference til en lærer fra Vestegnen, der kæmper med lokale vanskeligheder. Desuden kom det frem at kun 6% af de omtalte børn med anden etnisk baggrund end dansk bor i de såkaldte ghettoområder.

Hertil kommer, at ikke mindst piger med anden etnisk baggrund klarer sig rigtig godt i uddannelsessystemet:

https://www.berlingske.dk/samfund/indvandrerpiger-indhenter-danskere-i-uddannelse-en-markant-positiv-udvikling

Tjah … bum bum. Forvirret, forundret eller bekymret?

Under alle omstændigheder er det svært at finde ud af om integrationen er gået i stå, gået tilbage eller gået frem. Det kommer vist an på med hvilke briller man ser, hvad man specifikt fokuserer på og ikke mindst hvilken politisk dagsorden man har.

Tak til Carolina Magdalena Maier og Pernille Schoor for at sætte spot emnet.

Det kunne være interessant at høre fra lærere, der oplever særlige problemer i forhold til integration – hvor, hvilke problemer og gerne bud på hvordan de kan løses?

Baggrunds materiale:

Fagbladet Folkeskolens artikel, ”Riisager holder fast i konklusion fra omdiskuteret rapport”:

 https://www.folkeskolen.dk/653650/riisager-holder-fast-i-konklusion-fra-omdiskuteret-rapport

Link til TV fra Folketinget, ”Åbent samråd med undervisningsministeren om Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse”:

https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20181/unu/td.1549614.aspx?as=1#pv