Jan Thranes tegneblog
Blog
Nyt skoleudspil – en tynd kop the
Under fremlæggelsen af regeringens nye skoleudspil i dag tirsdag d.11..09. på Lillevang Skole i Lillerød i Nordsjælland var det svært at finde ud af om man skulle grine eller græde.
Sagen er dog for alvorlig til latter, men mon ikke de fleste har det som mig: Hvad har de gang i? Hvad skal al det postsyr dog til for? Hvori består det afgørende nye?
Come on! Læs og vurder selv udspillet, kilde: Undervisningsministeriet.
1. Flere fagtimer i folkeskolen:
Den nuværende understøttende undervisning reduceres med gennemsnitligt tre timer om ugen. I stedet indføres flere timer i naturvidenskabelige fag, og skoledagen forkortes med gennemsnitligt 1,8 timer..
2. Ny læsekampagne:
En treårig indsats skal styrke elevernes læselyst.
3. Færre faglige bindinger for undervisningen:
Tværgående temaer som 'it og medier' og 'innovation og entreprenørskab' snævres ind til at omfatte færre fag.
4. Færre vikarer og bedre lærerkompetencer:
Regeringen vil indføre større gennemsigtighed i brugen af vikarer og reducere den.
5. Større kompetencer til skolebestyrelser:
Skolebestyrelser skal have en plads i ansættelsesudvalget, når en ny skoleleder ansættes.
6. Præcisering af brugen af paragraf 16b:
I dag kan man bytte dele af den understøttende undervisning ud med en ekstra lærer i andre timer. Det har ifølge regeringen taget overhånd, og derfor skal reglerne indskærpes.
7. Forsøg med selvstyrende skoler:
Regeringen vil tilbyde én skole i hver kommune at indgå i en tiårig forsøgsordning, hvor den slipper for en række krav til blandt andet antal undervisningstimer, lektiehjælp og bevægelse.