Jan Thranes tegneblog

Blog

Walk a mile in my shoes*

Om relationernes betydning ikke mindst i forhold til de elever, som vi oplever forstyrrende og konfliktskabende i skolehverdagen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den specialpædagogiske indsats er i disse år en udsat størrelse i mange danske folkeskoler.  Tilbud som tidligere var en selvfølge er nedlagt og inklusionen er henlagt til almen-klasserne og ofte uden at der er fulgt tilstrækkelige resurser med.

I dag står den enkelte lærer/ det enkelte klasseteam i vid udstrækning alene med inklusions opgaven – ikke bare i forhold til børn med diagnoser men også i forhold til elever, der i større eller mindre omfang forstyrrer undervisningen og ofte er i konflikt med en eller flere klassekammerater.

Jeg afsluttede før jul et vikariat på en skole på Vesterbro i København, hvor ledelsen var lydhør overfor lærerne, når vi gjorde den opmærksom på de udfordringer vi tumlede med i dette tilfælde på det meste af en 1. årgang. Men det tog tid – udredninger af forholdene, netværksmøder med de implicerede parter ect. – inder der blev bevilliget støtte i form af ekstra personale.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Undervejs lærte jeg meget af at afsætte tid til at være særligt sammen med ikke bare såkaldte udfordrede elever men også elever som i en periode var triste eller kede af det. Så tog vi en tur rundt på skolens dejlige udearealer og jeg gav mig tid til at lytte.

Vi startede skoleåret på skolen med nogle meget givende ”pædagogiske dage” på Tune-kursuscenter i naturskønne omgivelser ved Køge syd for København. Her snakkede vi om relationer i skolen og udbyggede samtidig de kollegiale relationer. Vi havde foredrag med Louise Hinge, lavede opgaver og øvelser ang. ”Lærerens relationskompetence”.  YouTube video med Louise Hinge nedenfor.

Se og læse også: Med afsæt i Louise Klinge har folkeskolens billedkunstrådgiver og min gode blogger-kollega Sarah Uhrgaard skrevet ”10 råd til opbygning af relation i hverdagen”: http:// https://www.folkeskolen.dk/1104031/evaluering-af-en-leder  

* I en gammel Elvis sang med tekst af Joe South lyder omkvædet:

”Walk a mile in my shoes Before you abuses, criticize and acccuse Then walk a mile in my shoes”

Vedrørende illustrationen øverst. Før jeg startede læreruddannelse i 2009 og senere blev folkeskolelærer, var jeg full-time freelance bladtegner. I den forbindelse stødte jeg på mange faggrupper og miljøer – og en dag blev jeg kontaktet af AD-HD Foreningen som ønskede, at jeg illustrerede en håndbog for sagsbehandlere. (*) Illustrationen øverst er herfra. https://adhd.dk/materiale/haandbog-sagsbehandlere/

https://www.youtube.com/watch?v=-NLIFgkMt4E

Powered by Labrador CMS