Jan Thranes tegneblog
Blog
Hvor mange ledere kræver det at lede en skole?
Er opgaven vokset?
I kommentarsporet til en artikel om ytringsfrihed dukkede der noget op, som fangede min opmærksomhed, hvilket afstedkom en længere snak over aftenskaffen her på hjemmefronten. https://www.folkeskolen.dk/1871786/lokalpolitiker-vi-vinder-mere-end-vi-taber-ved-at-laerere-ytrer-sig-kritisk - 1871806
Tomas Hansen – en af de flittige og skarpe bidragsydere her på Folkeskolen.dk (og tak for det) – skriver:
”Ledelseslag. Jeg gik ud af folkeskolen i 1989. Jeg gik ud af en 3-sporet skole, cirka 20 elever i hver klasse. Der var ansat en skoleinspektør, en halvtids viceinspektør & en sekretær. De 2½ styrede 5-600 elever. Jeg tvivler på man kan finde en skole, der har mindre end 3-4 ledere & mellemledere. Mine børns tresporede skole, den har 1 inspektør, 3 viceinspektører og 3½ sekretær.”
Jeg kan selv genkende det: Jeg gik i skole i 70-erne – jeg mindes, at der var en skoleinspektør og en sekretær. Han boede i øvrigt ikke langt fra min bopæl, hvor jeg en sjældent gang hilse på ham. Det var det eneste jeg så og hørte til ham.
Kigger man på ledelseslaget i folkeskolen i dag ser det helt anderledes ud. Det typiske billede er noget i denne retning på en stor/mellemstor folkeskole i de større byer:
1 skoleleder
3 afdelingsledere tilknyttet henholdsvis hver sin afdeling: indskoling, mellemtrin og udskoling. Arbejdsområder: typisk det man kalder ”faglig og pædagogisk ledelse”. En af dem fungerer desuden som souschef.
2 skolesekretærer med ansvar for henholdsvis elev- & personaleadministration og økonomi- & regnskab.
Jeg gad godt vide, hvordan arbejdsbyrden er steget gennem de seneste 5 årtier. Jeg spørger åbent og fordomsfrit.
At skoleledernes formand Claus Hjortdal har nok at se til er indiskutabelt – for tiden er der næsten ikke en nyhedsudsendelse hvor han og en repræsentant fra Statens Serums Institut ikke medvirker.
Det undrer mig i øvrigt, at TV-medierne kun sjældent indhenter en kommentar fra DLF-formanden, Gordon Ørskov Madsen. Som om at skolelederne og Hjortdal alene har ansvaret for at skolerne fungerer?