Jan Thranes tegneblog

Blog

Hvor mange ledere kræver det at lede en skole?

Er opgaven vokset?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I kommentarsporet til en artikel om ytringsfrihed dukkede der noget op, som fangede min opmærksomhed, hvilket afstedkom en længere snak over aftenskaffen her på hjemmefronten. https://www.folkeskolen.dk/1871786/lokalpolitiker-vi-vinder-mere-end-vi-taber-ved-at-laerere-ytrer-sig-kritisk - 1871806

Tomas Hansen – en af de flittige og skarpe bidragsydere her på Folkeskolen.dk (og tak for det) – skriver:

”Ledelseslag. Jeg gik ud af folkeskolen i 1989. Jeg gik ud af en 3-sporet skole, cirka 20 elever i hver klasse. Der var ansat en skoleinspektør, en halvtids viceinspektør & en sekretær. De 2½ styrede 5-600 elever. Jeg tvivler på man kan finde en skole, der har mindre end 3-4 ledere & mellemledere. Mine børns tresporede skole, den har 1 inspektør, 3 viceinspektører og 3½ sekretær.”

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Jeg kan selv genkende det: Jeg gik i skole i 70-erne – jeg mindes, at der var en skoleinspektør og en sekretær. Han boede i øvrigt ikke langt fra min bopæl, hvor jeg en sjældent gang hilse på ham. Det var det eneste jeg så og hørte til ham.

Kigger man på ledelseslaget i folkeskolen i dag ser det helt anderledes ud. Det typiske billede er noget i denne retning på en stor/mellemstor folkeskole i de større byer:

1 skoleleder

3 afdelingsledere tilknyttet henholdsvis hver sin afdeling: indskoling, mellemtrin og udskoling. Arbejdsområder: typisk det man kalder ”faglig og pædagogisk ledelse”. En af dem fungerer desuden som souschef.

2 skolesekretærer med ansvar for henholdsvis elev- & personaleadministration og økonomi- & regnskab.

Jeg gad godt vide, hvordan arbejdsbyrden er steget gennem de seneste 5 årtier. Jeg spørger åbent og fordomsfrit.

At skoleledernes formand Claus Hjortdal har nok at se til er indiskutabelt – for tiden er der næsten ikke en nyhedsudsendelse hvor han og en repræsentant fra Statens Serums Institut ikke medvirker.

Det undrer mig i øvrigt, at TV-medierne kun sjældent indhenter en kommentar fra DLF-formanden, Gordon Ørskov Madsen. Som om at skolelederne og Hjortdal alene har ansvaret for at skolerne fungerer?

Powered by Labrador CMS