Jan Thranes tegneblog
Blog
Dannelse til demokrati
”Alene det, at demokrati, deltagelse og dannelse ikke er færdige former, gør, at dannelse til demokrati må være eksperimenterende og åbent”. En bogomtale.
Snart udkommer der en tilsyneladende spændende og aktuel bog med relevans for os lærere og pædagoger i folkeskolen men også for ansatte i daginstitutionerne.
”DANNELSE til DEMOKRATI” af Søs Bayer udkommer den 18. marts på forlaget Samfundslitteratur.
I beskrivelsen af bogen står der:
”Demokrati er noget, man dannes til. Gennem deltagelse i fællesskaber. Fællesskaber som legen, hvor børn lærer sig selv og hinanden at praktisere demokrati. Dannelse og leg ligner på den måde hinanden og har ikke noget ydre mål andet sig selv. Men leg og fællesskaber gør ikke dannelsen alene: Skole og daginstitutioner må også give stemme til børnene. Dannelse til demokrati kan dog aldrig angives på en formel, kan ikke blive en bestemt metodik eller stivne i rigide former. Alene det, at demokrati, deltagelse og dannelse ikke er færdige former, gør, at dannelse til demokrati må være eksperimenterende og åbent”.
I en tid med fokus på konkurrencestat, læringsudbytte og mål glædes jeg over formuleringen: ”Dannelse og leg ligner på den måde hinanden og har ikke noget ydre mål andet sig selv.”
”Dannelse til demokrati” – jeg ser frem til udgivelsen og klart: So ein ding muss ich auch haben.
Note: Illustrationen øverst er lavet ved at mikse bogens forside med et af mine egne fotos og tilføre det lidt digitalt kolorit.