Jan Thranes tegneblog

Blog

Fyraften og små magiske stunder

Dette er et indlæg om at lade op ikke mindst efter en travl arbejdsdag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At være lærer er et krævende job – planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning. Hertil kommer så møderne – klasseteams, årgangsteams, fagteams, stormøder for hele personalet, skole-hjem-samarbejde … you name it. Nåja, og så var der også lige en corona-vind, der blæste til bordopstillingerne, håndvaskene og den generelle hygiejne. Pyh! Sådan er der hele tiden noget … noget nyt … noget ekstra. 

Det er svært for mange at få enderne til at nå sammen.

Intentionen i dette indlæg er ikke at bagatellisere pressede og stressende arbejdsbetingelser i lærerjobbet, som kræver en intervention i samarbejde med skolens ledelse, kolleger, TR og/eller fagforeningen. Flere debattører/lærere giver fx i denne tråd udtryk for deres frustrationer over en al for presset hverdag – ”Vi trækker folkeskolen med os ned i faldet”:

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

https://www.folkeskolen.dk/1843888/vi-traekker-folkeskolen-med-os-ned-i-faldet

Dette indlæg handler udelukkende om at tage en afstikker, et velfortjent pusterum – at gå fra human doing til human being.

Jeg bor centralt i København, tæt ved Amager Strand, tæt på det meste og har vænnet mig til, at der er en god (læs: moderat lang) cykeltur til de arbejdssteder, hvor jeg har arbejdet som lærer.

Når jeg cykler hjem, får jeg tid til og mulighed for at afslutte diverse løse ender inde i mit hoved. Jeg er således ”nul-stillet” inden jeg træder ind af min private hoveddør – og åben overfor hvad resten af dagen/aftenen/livet byder på.

Nogle gange – desværre alt for sjældent – har jeg en aftale med en særlig bekendt om at mødes en stund efter arbejde. Hun har lærerbaggrund men arbejder nu med kommunikation & logistik i en international organisation. Hun har ikke dansk oprindelse og samtalerne foregår på engelsk. Jeg er ikke stærk i sprog – bortset fra det danske (herunder jysk og fynsk) – men jeg hænger på og mest af alt: Jeg nyder samværet.

Vi bor begge på Amager – et stykke vej fra hinanden og med Amager Strand som midtpunkt. Det er derfor det mest foretrukne sted at mødes en kort stund, inden vi skal hjem og passe hver sit.

Selvom lærerjobbet er givende og meningsfuldt, så er det krævende og trækker på resurserne. Derfor er det vigtigt at blive ladet op og at få næring i naturen og i de nære relationer – i eksistens- og kærlighedsområderne. At lægge arbejdet fra sig, finde ro og hvile i små magiske stunder som disse ved Amager Strand.

Skolelærer eller ej: Husk at finde tid efter arbejde til at komme ud i naturen og trække noget frisk luft. Bare at være – at være tilstede og nærværende i nuet. Sammen eller hver for sig.

Hvor og hvordan henter du kræfter, mod og energi til den vedvarende strøm af opgaver og nye udfordringer i det daglige skolearbejde? Gør du noget særligt? Læser du en god bog – i givet fald hvilken? Løbetræner du? Mediterer du? Går du ture? Leger du med dine børn? Eller …

Har du input, så skriv gerne en kommentar ­– måske du kan inspirere andre.

Powered by Labrador CMS