Jan Thranes tegneblog

Jan Thranes tegneblog

Blog

Nyt skoleår – nyt job – ny skole 2. del

At være på koloni hver dag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som jeg har skrevet i et tidligere blogindlæg (link nedenfor), så startede jeg med afsæt i et års selvvalgt orlov efter sommerferien på en ny arbejdsplads – en skole på Vesterbro i København. Skolen er under total renovering/ombygning, så vi genhuses i etaper mens byggeriet pågår – indskoling & mellemtrin nu og udskolingen senere.

Genhusningen finder sted i et forladt DSB område og bygningerne er midlertidig sat op. Her er stille, og det er som om, at vi befinder os helt udenfor og væk fra København. Jeg påskønner det virkeligt – jeg har det lidt som om at være på koloni hverdag. Jeg har allerede meddelt min skoleleder, at i disse lokaler og omgivelser vil jeg gerne blive forever.

Pointen i denne blog er ikke så meget hvor jeg befinder mig og har det med det, men mere om hvor stor betydning de fysiske rammer og omgivelserne har for både elevers og læreres daglige trivsel.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Hvad med dig og din arbejdsplads? Skriv gerne en kommentar om jeres fysiske rammer for skolearbejdet – godt og skidt – måske andre kan lære noget og/eller blive inspireret.

Fotoet øverst er fra forsiden af skolens hjemmeside og viser da de nuværende skoleelever på ”koloniskolen” tog imod de nye 0. klasser her i august. Billedet illustrerer meget fint min pointe om ”en koloniskole”.

Nyt skoleår – nyt job – ny skole - Folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS