Jan Thranes tegneblog
Blog
Er skoledagen blevet for lang?
Emnet blev d.11. maj taget op i DR programmet DETEKTOR*
Tak til Steen Kondrup og den altid vågne Niels Christian Sauer for at sætte fokus på emnet og gøre opmærksom på udsendelsen.
https://www.folkeskolen.dk/607948/dr-faktatjek-er-skoledagen-for-lang Jeg underviser selv i et par 1. første klasser, hvor jeg har den ene klasse i 6. lektion to gange om ugen i henholdsvis matematik og natur-teknologi (13.15-14.00):
Det er hårdt for begge parter – eleverne er trætte af skolearbejde og undervisningsopgaven er derfor yderst krævende for læreren.
I forhold til den aktuelle debat om skoledagens længde er det værd at bemærke at de nuværende 1. klasser (som starter i 2. Klasse efter sommerferien) ikke har noget sammenligningsgrundlag: De har aldrig kendt til andet end de l a n g e skoledage. Når eleverne giver udtryk for at de er glade for deres skole, kan det jo skyldes meget andet end de lange skoledage – at de fx er glade for deres kammerater
“I undersøgelsen, som laves af SFI for Undervisningsministeriet, spørger man blandt andet eleverne, om de synes, at skoledagen er for lang. I foråret 2014 svarede 46 procent af eleverne, at skoledagen var lidt eller alt for lang. I 2016 – to år efter reformen var trådt i kraft - var den andel steget til 82 procent.” Kilde:
http://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-er-skoledagen-lang
*Programmet kan ses eller genses DR-arkiv
https://www.dr.dk/tv/se/detektor-tv/-/detektor-2017-05-11 - !/