Jan Thranes tegneblog

Blog

Er lærernes ytringsfrihed truet?

Eksempler efterlyses

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagbladet Folkeskolen har lavet en undersøgelser, som viser at mange lærere frygter repressalier eller fyring, hvis de offentligt udtaler sig kritisk om forhold på deres arbejdsplads.

Jeg har zappet mig igennem de aktuelle artikler, blogindlæg og kommentarer om emnet, og jeg kan ikke rigtig blive klog på, hvad det drejer sig om. Håber der er nogen, som kan hjælpe og vil skrive en kommentar nedenfor.

Jeg savner konkrete eksempler på, hvordan der blandt lærere øves censur fra ledelsen eller selvcensur pga. af angst for at ytre sig internt eller offentligt.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Og ja, jeg kender godt til Erik Schmidt sagen, som den bl.a. er behandlet her på Folkeskolen.dk. Noget med at han i 2014  havde ytret sig kritisk på et personalemøde om arbejdstidsreglerne og ledelsens vision på skolen. Han fik en advarsel for ”negativ attitude” – sagen endte i Landsretten, hvor dommen lød, at Erik Schmidts ytringer på et personalemøde ikke berettigede til en tjenstlig advarsel.

Jeg savner dog at høre om andre konkrete eksempler – så skriv gerne en kommentar.

Jeg har selv i stort set hele mit voksne liv ytret mig offentligt – som professionel journalistisk tegner/bladtegner eller som debattør fx her på Folkeskolen.dk med denne, Jan Thranes Tegneblog og i diverse kommentarer.

I forbindelse med jobskifte/jobsamtaler lægger jeg ikke skjul på det, MEN jeg pointerer, at jeg debatterer i forhold til generelle forhold i og omkring folkeskolen som institution. Hvad der foregår af internt ”fnidder” er sjældent relevant for andre end dem, det omhandler  … internt.

Af sammen grund nævner jeg heller ikke i min blogger-/debattørprofil på hvilken skole jeg arbejder. Det betyder også, at jeg selv kan føle mig fri til ytre mig offentligt samt – og ikke mindst – mine lærerkolleger og skoleledelse skal ikke gå at frygte at blive hængt ud i en karikaturtegning eller i en spydig replik.