Jan Thranes tegneblog

Blog

Ny skole i min baghave – del 12 inkl. lidt om kommunale verus private skoler

Den kommende nye skole – Skolen I Nordøstamager – er stadig overdækket af et kæmpe telt. Jeg har længe kunnet se det fra mit køkkenvindue, men hvad foregår der indenfor? Jeg har været forbi med mit kamera.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man er ikke påbegyndt bygningen af selve skolen. Indtil videre har arbejdet udelukkende bestået i at klargøre fundamentet herunder piloteringen for at sikre at skolen opføres på fast og sikker grund. For at lette trafikken for gående og cyklende har man lavet en passage inde i teltet langs med byggeriet, hvilket gør det mulig at følge det på helt tæt hold:  

En kommende (?) elev besigtiger byggeriet:

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

En visualisering af den færdige skole er ophængt ved byggeriet:

Mens der i København opføres helt nye folkeskoler og foretages totalrenoveringer, ombygninger og/eller tilbygninger i forbindelse med de gamle folkeskoler, så sker der også noget i forhold til etableringen af stadig flere fri-/privatskoler.

Her på Folkeskolen.dk har der hen over sommeren været en livlig debat om og hvorfor nogle, mange – for mange? – fravælger den lokale folkeskole til fordel for en privat-/friskole.

Jeg er selv tilflytter fra provinsen, så umiddelbart ser jeg tingene herunder skoleforholdene her i København med forholdsvis fordomsfrie øjne.

Folkeskolerne i København tilbyder generelt gode fysiske rammer og er veludstyrede med både i-pads/computere til eleverne og avancerede interaktive tavler. Det kan dog nogle steder knibe med attråværdige udearealer – mange steder er der mere asfalt end grønt græs at boltre sig på i frikvarterende. Nogle steder døjer man desuden med dårligt fysisk indeklima.

Er det så bedre på privat-/friskolerne i området? De steder, jeg har besøgt eller kigget på udefra, er ikke prangende hverken mht. arkitektur, plads, udearealer eller it. Men måske er det helt andre ting, som prioriteres?

Den Grønne Friskole er en forholdsvis ny privatskole her i mit eget kvarter – se og hør tegneren Anders Morgenthaler fortælle om baggrunden for at lave Den Grønne Friskole i videoen nedenfor. På trods af navnet ligger skolen ikke i et særligt grønt område – til gengæld tager man ofte eleverne og undervisningen ud i naturen, så de kan mærke, sanse, forbinde sig til og lære om den.

Tjah kære læsere – byd gerne ind med nogle flere bud på hvad det er, der får ofte ressourcestærke forældre til at vælge et privat alternativ fremfor den lokale folkeskole.

Og er det overhovedet et problem, at ”kun”  40%, 60% eller 80% vælger den lokale folkeskole, hvilket er tilfældet på folkeskolerne her i mit nærområde? Sker der noget med sammenhængskraften lokalt eller i samfundet som sådan, når alle ikke går i ”folkets skole”? Eller er pluralisme og mangfoldig også mht. skoletilbud netop en styrke i et moderne demokrati?

https://www.youtube.com/watch?v=yJpI-_-LQDk

Powered by Labrador CMS