Jan Thranes tegneblog

Blog

Portrættet – mere end blot et hoved.

Om visuel menneskeskildring i medierne, skolens billedkunstundervisning og kreativitet

Offentliggjort Sidst opdateret

På læreruddannelsen og i forbindelse med linjefaget billedkunst lavede jeg i sin tid illustrationen øverst.

Vores fremragende underviser bad os en af de første mødegange simpelthen om at medbringe en række genstande, arrangere dem og udstille dem for hinanden for på den måde at vise og fortælle noget om os selv.

Forleden dag bragte Folkeskolen her på siden en artikel ledsaget af nogle fremragende portrætfotografier af de medvirkende. Fremragende bl.a. fordi også omgivelserne indgår som en del af fortællingen om – portrætteringen af – de medvirkende i den givne kontekst.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-06-2022-innovation-lederrekruttering/det-forste-skridt/4624336

Den opmærksomme læser har nok bemærket, at der også indgår en bog i min opstilling øverst i indlægget. Det er selvfølgelig ikke tilfældigt. Bogens titel er ”Kunsten at integrere kunst i undervisningen” og er skrevet af Tatiana Chemi, som underviser og forsker i bl.a. kunstneriske arbejdsprocesser, kreativitet og læring ved Aalborg Universitet. I forlagets beskrivelse af bogen står der bl.a.:

”Formålet med denne bog er at inspirere de lærere, som mener, at kreativitet bør være et centralt indsatsområde i skolen, og at den kunstneriske kreativitet i høj grad kan bidrage til en mere kreativ og reflekterende skole.”

https://aauforlag.dk/shop/genoptrykte-boeger/kunsten-at-integrere-kunst-i-undervisningen.aspx

”Skolen ud af boksen” Du kan se og høre Tatiana Chemi og flere andre i dette arrangement i Aalborg i 2014. Her tages udgangspunkt i bl.a. den dengang nye skolereform:

”Én af skolereformens store visioner er, at børn skal møde kunst og kultur tidligere og mere kvalificeret. Alle fødes kreative, men det har vist sig, at opfindsomhed og evnen til at se mangfoldige muligheder, daler i løbet af barndommen. Det skal ikke ske. Skolereformen forudsætter involvering af forældre, kunstnere og kulturinstitutioner og skaber rammer for, at vi kan nære børns kreativitet og lære dem at navigere efter og stole på deres sanser.”

Jeg har netop set hele videoen fra arrangementet, og man fristes til at tjekke årstallet endnu engang, da mange indlæg og optrædende fremstår, som var de fra en anden og mere udflippet tid. Det er både underholdende og interessant.

Man kan også spole frem til ca. 1 time 45 minutter inde i seancen – her taler først professor i kreativitet (!) Lene Tanggaard efterfulgt af Tatiana Chemi.

Se evt. også omtalen af et bachelorprojekt om at kombinere besøg på et kunstmuseum med undervisningen i billedkunst på skolen:

http://www.folkeskolen.dk/533793/billedkunstundervisning-paa-kunstmuseum-engagerer-elever

Efterlysning. Mens vi i de fleste andre skolefag har et hav af lærebøger og andet undervisningsmateriale til rådighed, som dækker fagenes mål bredt, så er det langt sværere i billedkunst. Kender du til relevante lærebøger, hvor man kan finde inspiration og støtte til sin undervisning i billedkunst i folkeskolen?

Opfordring. Har du en kommentar til hvordan det er gået med skolereformen og visionen om i højere grad at inddrage omverdenen – fx kunstmuseerne og kulturinstitutionerne – i skolens hverdag og undervisning, så del den gerne med os andre nedenfor.

Har du en anden kommentar til dette blogindlæg er du selvfølgelig også velkommen.