Jan Thranes tegneblog

Blog

Nyt skoleår – nyt job – ny skole 3. del

Har jeg en fagforening? Har du?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter et selvvalgt sabbatår har jeg ved starten af dette skoleår sagt ja til et nyt job på en folkeskole på Vesterbro i København. Det har sin charme, og jeg nyder hver eneste dag at komme på arbejde. Søde børn, dejlige forældre, hjælpsomme kolleger og gode fysiske rammer. Nedenfor er der links til tidligere indlæg i denne serie.

Lad mig sige det med det samme og helt klart – jeg er generelt glad for mit nye job. Der er dog et forhold, som jeg finder relevant at dele her. For mig er mit ansættelsesforhold ikke et privat anliggende, men noget som også rager andre – ikke mindst når der er lidt grus i maskineriet. Og det er der i mit nye job.

Rammerne for læreres arbejde bliver stadig ringere. Jeg har et skema med 5 forskellige klasser ( 6 fordi vi er 2 klasser til idræt samtidig) og 7 forskellige fag – fordelt på 3 årgange.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Jeg har selvsagt ikke linjefag i alle fag, hvilket kræver ekstra (læs: EKSTRA) tid til forberedelse.

Jeg har netop holdt møde med vores TR – hun er smadder sød og kunne tilfældigvis give mig et par gode redskaber i forhold til et specifikt fag, som hun selv er linjefagsuddannet i. Dejligt – og tak for det. Mht. mit skema – som er noget af en udfordring – kunne hun ikke bidrage med noget nyt. Sådan er de aktuelle arbejdsvilkår for lærere. Desværre.

Jeg er helt med på, at man med fordel kan sammensætte et lærerteam med få voksne (og derfor flere fag) på de tidlige klassetrin fx 1 klasse. Det er ok, men det er kun delvis forklaringen på mit skema – problemet (min ugentlige udfordring) er, at jeg også er på ”gæstevisit” blot et par lektioner om ugen på andre årgange. Jeg møder i løbet af en uge således ca. 150 forskellige elever i min undervisning. Det er mange. Begrebet ”relations kompetence ” får derved megen elastik, so to speak.

Har jeg en fagforening? Har jeg en fagforening, som er kompetent nok til at sørge for at jeg og mine kolleger har ordentlige arbejdsbetingelser? Der er aktuelt kampvalg om næstformandsposten i vores fagforening – men det ligner jo mest et valgt mellem personer og ikke om konkret politik.

Apropos DLF. Jeg har været medlem siden 2009, hvor jeg startede på læreruddannelsen – og jeg har altså svært ved at se de store sejre, når det drejer sig om lærernes løn og arbejdsvilkår – det gåri disse år nærmest historisk set ned ad bakke. Og ja, jeg er selvfølgelig udmærket klar over, at vi og foreningen har fået bøllebank qua centrale indgreb fra folketinget. En kommission har indtil nu lagt en dæmper på utilfredsheden – vi venter alle spændt på, hvad man kommer op med til januar, eller hvornår man har snakket sig frem til nogle løsninger.

Jeg har tidligere og for mange år siden været medlem af Dansk Journalist Forbund (DJ). Foreningen tæller i dag under 20.000 medlemmer og er derved væsentlig mindre end DLF, når det handler om antal medlemmer. Der har været massive besparelser og fyringer i bladhusene. Uddannelsesniveauet – mellemlang uddannelse – er det samme som for journalister og lærere. Alligevel er lønnen væsentlig højere for journalister takket været DJ.

Jeg er lidt bekymret for om mit fagforeningskontingent er pengene værd – hvad mener du om dit lærerjob, lønnen og dine daglige arbejdsvilkår? Eller drømmer du blot om snart at kunne gå på pension? 

Indtil videre nyder jeg hver morgen og hver eftermiddag at krydse cykelbroen over Københavns Havn ( fotoet øverst ) til og fra arbejde– men hvordan mon jeg har det, når himlen ikke længere er blå og det regner, sner og blæser?

Det skal retfærdigvis nævnes, at mit skema er blevet til i en proces, hvor ledelsen har søgt at løse de aktuelle udfordringer, man står med. Og med hensyn til idræt er vi rigtig heldige fordi skolen er under ombygning og vi derfor er henvist til en lækker idrætsHAL (ikke en gammel, godt brugt og ildelukkende gymnastiksal).

Fra næste skoleår er jeg sat i udsigt at komme bedre i spil mht. mine linjefag. Vi får at se, og om jeg bliver så længe.

Links til tidligere indlæg i denne serie:

https://www.folkeskolen.dk/815891/nyt-skoleaar--nyt-job--ny-skole

https://www.folkeskolen.dk/842331/nyt-skoleaar--nyt-job--ny-skole-2-del