Jan Thranes tegneblog

Jan Thranes tegneblog

Blog

Regn den ud – på flere måder del 5

Regnemetoder til subtraktion

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne blogserie har jeg valgt at fokusere på ét af de centrale emner i matematikundervisningen, nemlig de fire regnearter og nogle af de regnemetoder – regneopstillinger/algoritmer – der er relevante i den forbindelse.

Nederst i denne blog præsenterer Pernille Pind i en video forskellige måder til subtraktion. Pernille Pind arbejder med matematikundervisningen i folkeskolen gennem efteruddannelse af lærere og udgivelse af bøger om matematik.

Del gerne dine egne erfaringer med at arbejde med regnemetoder i forbindelse med subtraktion i en kommentar under dette indlæg. Har du input til en anden eller flere af de fire regnearter, så skriv det venligst under det pågældende emne efterhånden som det/de bliver lagt op på bloggen. Kronologi nedenfor.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Indtil videre er følgende indlæg udgivet og planlagt i denne serie:

Del 1 – introduktion (link nedenfor)

Del 2 – om en undersøgende og problemorienteret tilgang i matematikundervisningen (link nedenfor)

Del 3 – om de generelle betragtninger i forhold til tidens matematikundervisning (link nedenfor)

Del 4 – Regnemetoder til addition samt lidt om brug af lærebøger (link nedenfor)

Del 5 – Regnemetoder til subtraktion –  dette indlæg

Under forberedelse:

Regnemetoder til multiplikation

Regnemetoder til division

Appendiks – opsamling på diverse og lidt om hvorfor matematik er det næststørste fag i skolen kun overgået i timeantal af dansk

Tidligere indlæg i denne serie:

https://www.folkeskolen.dk/1857692/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-1

https://www.folkeskolen.dk/1857762/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-2

https://www.folkeskolen.dk/1858037/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-3

https://www.folkeskolen.dk/1858117/regn-den-ud--paa-flere-maader-del-4

https://www.youtube.com/watch?v=X23qr4N2q-M

Powered by Labrador CMS