Jan Thranes tegneblog

Blog

Den Genetisk Modificerede Lille Havfrue og andre skjulte kunstværker

Hvad sker der, når en fra et andet land fokuser på kunsten i dit bybillede?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil starte med selv at svare på spørgsmålet ovenfor – man får øjnene op for nogle skjulte skatte.

Selvom jeg er tilflytter, så har jeg efterhånden boet så længe i København, at jeg ikke længere ser tingene med nye øjne – hvis jeg da overhovedet ser noget i bybilledet, når jeg færdes fra A til B i hovedstaden. Det hænder dog, at jeg tager en day-off og sammen med mit kamera tager sightseeing – de ledsagede fotos er fra en sådan tur. Vandet refleksioner i Operaens facade ved havnefronten.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Joana Santos fra Portugal har boet i København i to år. For hende er byen stadig ny og i videoen nedenfor tager hun os med rundt i, under og over hovedstaden for at vise os noget af den skjulte kunst, som befinder sig rundt omkring.

”6 hidden places in Copenhagen that you should definitely visit | by Joana Santos”:

Agnete and the Merman Addresse: Ved Stranden 14 indre København (overfor Christianborg) nede i kanalen!

Green George skulptur af Thomas Dambo – del af en serie verden over.

Kulturtårnet på Knippelsbro, Christianshavn.

Elefanterne som holder porten i Carlsbergbygningen i Valby.

Den store Tuborg Flaske i Hellerup

Den Genetisk Modificerede Lille Havfrue af Bjørn Nørgaard, Langelinie Alle nord for København City.

Hvordan med kunsten i dit bybillede – er det noget, du lægger mærke til og inddrager på den evt. i din undervisning?

https://www.youtube.com/watch?v=DL4b5sOcq2A