Jan Thranes tegneblog

Jan Thranes tegneblog

Blog

Inspirerende værdier at holde skole på

Før sommerferien var der øverst på Fagbladet Folkeskolens hjemmeside en annonce, hvor MINISTERIET FOR BØRN, UNDERVISNING OG LIGESTILLING og PROFFESSIONHØJSKOLEN METROPOL efterlyste lærer- eller pædagogstuderende til et forsøgsprogram

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg klikkede ind på hjemmesiden og fandt denne beskrivelse af projektet:

” Vil du spille en nøglerolle i et innovativt og forskningsinformeret tutorforløb i matematik, der har til formål at løfte fagligt svage 3. og 5. klasse-elever? Ønsker du at styrke din relationskompetence og praksiserfaring med et højaktuelt fokusområde – nemlig intensiv læring? Så er du måske en af de 46 tutorer, vi søger på landsplan til at deltage i et forsøgsprojekt for folkeskolen i efteråret 2016.”

Det lyder jo både spændende og ambitiøst – herligt.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Det – der har fået mig til tasterne – er det værdi-sæt, som det fremgår, at Metropol driver uddannelsesinstitution på.

Tænk hvis vores fælles folkeskole – samfundets vigtigste institution – blev drevet af samme ånd både fra politisk hold centralt (Christiansborg), af arbejdsgiverne decentralt (kommunalt) og lokalt på den enkelte skole.

“På Metropol er følgende principper og forventninger fundamentet for det arbejdsfællesskab, vi er og stiler efter at være:

1. Generøsitet: Vi deler generøst ud af vores viden og kunnen med hinanden

2. Transparens: Vi er transparente i vores prioriteringer og beslutninger samt i argumenterne 
for dem

3. Nysgerrighed: Vi er nysgerrige i forhold til andres perspektiver, opgaver og faglighed

4. Respekt: Vi er respektfulde i vores omgangstone og professionelle samarbejde med 
hinanden

5. Tillid: Vi har tillid til hinandens arbejde og medvirker aktivt til et tæt og tillidsfuldt, 
professionelt samarbejde

6. Loyalitet: Vi er loyale overfor arbejdsfællesskabet og overfor organisationen gennem en 
fortløbende konstruktiv og kritisk dialog med hinanden. “

Citatet er hentet fra projektbeskrivelsen.

Noget helt andet: folkeskolen.dk har fået nyt lay-out. Det ser sgu flot ud! Ros. Men det er lidt svært at navigere rundt – finde gamle kommentarer mm.. Desuden har billederne/tegninger fået andet format, hvilketbetyder, at fx at nogle af de gamle tegninger i “Jan Thranes Tegneblog” er blevet beskåret så tale-teksten ikke kan læses/forstås I sin hele længde. Sorry.

Powered by Labrador CMS