Jan Thranes tegneblog

Blog

Læringsmål – proces og resultat

”Det er resultatet, der tæller ”, siger man ofte, men i matematik er det mindst lige så vigtigt at fokusere på processen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg underkender bestemt ikke betydningen af, at undervisningen i matematik skal resultere i, at eleverne mestrer konkrete målbare regne-færdigheder (læringsmål). Selvfølgelig skal de det, men vejen dertil kan risikere at blive for snæver, hvis fokusset hele tiden er på ”det rigtige facit”.

En måde at øge talforståelsen på – og derved at mestre konkrete regnefærdigheder – er ved at stille åbne opgaver, hvor eleverne skal undersøge muligheder fremfor at fokusere på at skulle komme frem til ét bestemt resultat.

Jeg har de seneste år undervist i indskolingen og har her erfaret, at det giver særdeles god mening med en narrativ tilgang. Selvdigtede historier – gerne med input fra eleverne – om MAT-kat, der er vild med mus og matematik. Historierne indeholder undervejs matematiske udfordringer, som MAT-kat og derved eleverne stilles overfor – fx hvor mange plus-stykker giver 10?

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Eleverne tegnede MAT-kat og skrev ti-er vennerne ind omkring den. ”Skal man skrive både 3+7 og 7+3?” var der en, der spurgte. Og ja, det er min erfaring, at for mange af eleverne, hvoraf de fleste skal tælle på fingrene for at finde en ti-er ven, så er regnestykket forskelligt, hvorvidt de skal finde ti-er ven til 3 eller til 7. Så begge svar skal med. ”Så er der jo vildt mange!” udbrød flere ivrigt.