Niels Chr. Sauer

Blog

De har vigtigere ting at se til

De politikere, vi har valgt til at bestyre riget, interesserer sig tilsyneladende ikke for, om de reelt er ved at køre vores vigtigste samfundsbærende kulturinstitution i sænk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor længe skal farcen omkring de obligatoriske, nationale test vare ved? Så længe som sandheden om testenes mangel på seriøsitet kan holdes skjult for befolkningen, ser det ud til. En rigtigt dårlig sag på langt sigt, takket være modige lærere og skoleledere, fx på Ørum  Skole.

Niels Chr. Sauer

"Niels Chr. Sauer har gennem en årrække sat sine fodaftryk i skoledebatten. Med stærkt engagement, praktisk indsigt og en skarp pen har Sauer gang på gang taget luften ud af modeluner, slagsordspædagogik og unødige tiltag, der truer læreren som professionel og skolen som institutionen i midten af samfundet." Stefan Hermann, rektor, professionshøjskolen Metropol Niels Chr. Sauer er skoledebattør og tidligere lærer.

DLF har fra første færd advaret imod at basere skolens udvikling på disse testresultater. Det er flere år siden, at ministeriet første gang blev gjort opmærksom på konkrete eksempler på, at den var rivende gal med testenes validitet. Hemmeligholdelse, tavshed og udenomssnak i lange baner har været ministeriets svar, og reaktionen på de sidste nærmest lattervækkende afsløringer fra Norddjurs fortsætter i dette spor.  

Ministeriet har kendt historien i over en måned, men har ”ikke haft lejlighed til at kigge på” sagen endnu. Og nu vil man da ”selvfølgelig kigge på det”. Der vil dog ”altid være statistisk usikkerhed i pædagogiske test”, omend det ”udligner sig, når man kigger på kommune- og landsniveau”, forsikrer kontorchefen. Ingen grund til alarm!

Rent bortset fra de konsekvenser det har for den enkelte elev, der bliver stemplet som mangelfuld på baggrund af tilfældige testresultater, og for den lærer, hvis arbejde på denne måde bliver underkendt på usagligt grundlag, må man spørge: Hvad skal hele dette enormt resursekrævende cirkus gøre godt for, hvis resultaterne alligevel udligner sig? Hører manden ikke, hvad han selv siger? Så kan man jo lige så godt tage badevandstemperaturen på Bellevue ved at stikke et termometer ned i Stillehavet?

Så meget for al præket om nødvendigheden af en skolereform forankret i forskning og evidens. Her er dømt succes, om man så skal manipulere, misinformere og intimidere morgen, middag og aften for at få de overskrifter, man ønsker. Manipulation i form af undersøgelser designet til at vise det ønskede. Misinformation i form af overlagt misbrug af forskning. Intimidering i form af fyringstrusler til dissidenter. Eksemplerne er legio: Der står altid et analysefirma og et par karrierebevidste forskere klar til at levere de ønskede resultater og et par trofaste journalister og loyale skolebosser parat til at formidle de påkrævede skideballer til kritiske, åbenmundede lærere. Hvad betyder det så, at al seriøs skoleforskning viser, at vejen til en god skole går over tæt og tillidsfuldt samarbejde med fagligt stolte lærere?

Det betyder, at de politikere, vi har valgt til at bestyre riget, ikke interesserer sig for, om de reelt er ved at køre vores vigtigste samfundsbærende kulturinstitution i sænk. De har vigtigere ting at se til.