Niels Chr. Sauer

Blog

Socialdemokraterne stikker en kæp i hjulet på frihedsforsøget

Socialdemokratiets undervisningsordfører annoncerer, at frihedsforsøgets mulighed for at afkorte skoledagene længde skal stækkes. Dermed går perspektivet op i røg.

Publiceret Senest opdateret

I et interview med Folkeskolen.dk d.d. meddeler Socialdemokratiets undervisningsordfører Jens Joel, at muligheden for at afkorte skoledagenes længde i forbindelse med det forestående, stærkt opreklamerede frihedsforsøg i folkeskolen skal stækkes.

Niels Chr. Sauer

"Niels Chr. Sauer har gennem en årrække sat sine fodaftryk i skoledebatten. Med stærkt engagement, praktisk indsigt og en skarp pen har Sauer gang på gang taget luften ud af modeluner, slagsordspædagogik og unødige tiltag, der truer læreren som professionel og skolen som institutionen i midten af samfundet." Stefan Hermann, rektor, professionshøjskolen Metropol Niels Chr. Sauer er skoledebattør og tidligere lærer.

JJ fremstiller det, som om ønsket om afkortning af skoledagene er noget, man i skoleverdenen har mange meninger om. 'Det går rigtigt mange veje', siger han og hævder, at der er nogle skoler, "...der først har forkortet og senere forlænget den (skoledagen, min bem, NCS) lidt igen". Er der nogen derude, der kan bekræfte dette? Det er ikke noget, man har hørt om. Stort set alle skoler har afkortet skoledagene og været glade for det, og der foreligger ikke mig bekendt et eneste eksempel på en skole, der har fortrudt den beslutning. Signalet fra elever og lærere er helt klart og entydigt og har været det fra dag 1: Afskaf de lange skoledage, hellere i dag end i morgen! Enkelte skoler er gået ganske drastisk til værks. Cosmosskolen i Esbjerg har fx kortet alle skoledage på alle klassetrin ned til fire klokketimers undervisning, og de rapporterer om noget nær begejstring blandt alle i og omkring skolen, hvilket åbenbart afstedkommer nervøsitet hos socialdemokraterne.

Hvor dybt kan man bore fingrene ind i hjernen for at undgå at høre, hvad andre siger? Jens Joel og Socialdemokraterne vil simpelthen ikke forstå, at de lange skoledage er og bliver reformens i særklasse største tåbelighed. Partiet argumenterer med, at de lange skoledage er en måde for folkeskolen at fastholde resurserne på. Men det fremgår udtrykkeligt af den nuværende treårige aftale, der er udgangspunkt for projektet, at afkortelse af skoledagen ikke må føre til, at der fjernes resurser fra undervisningen, og ingen partier har mig bekendt anfægtet dette. Argumentet sparker altså en åben dør ind.

Den reelle årsag bag socialdemokraternes vrangvilje mod at lytte til andre ligger formentlig et helt andet sted. Landet over ser vi socialdemokrater, der ikke vil af med de lange skoledage, fordi det kræver, at de hundredevis af millioner kroner, man sparede på SFO ved deres indførelse og som nu ligger i kommunekasserne, leveres tilbage til SFO. Socialdemokraterne ønsker at fastholde skolen som en billig SFO, hvor en voksen kan have op til 28 børn ad gangen. Det argument tåler imidlertid ikke dagens lys, og i stedet peger man på, at hvis man skærer skoletiden ned til det niveau, den lå på før reformen, kan man ikke opnå det faglige niveau, man går efter. Spørgsmålet er så, hvordan man klarer det i andre lande. Skoleforløbets længde i OECD ligger omkring 7.500 timer pr. elev i gennemsnit. I Danmark er det i dag på ca. 12.000 timer mod ca. 8.300 før reformen. Finland, der overgår Danmark på alle målepunkter mht, faglighed, ligger på 6.700 timer.

Retten til at afkorte skoledagene er uden sammenligning den vigtigste åbning i frihedsforsøget. Det er lige her, folkeskolen kan hente de resurser, der er så himmelråbende mangel på i taklingen af alle dens udfordringer. Sætter S hælene i på dette punkt, blive frihedsforsøget ikke til andet end lidt kommaflytning, og det helt afgørende perspektiv med en folkeskole, der får mulighed for at rejse sig som en fugl Føniks af skolereformens aske, går op i røg.