Niels Chr. Sauer

Blog

Har KL intet set og intet hørt?

Formand og næstformand i KL's skoleudvalg fremturer, som om intet er hændt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ligesom nogle af os gik og troede, at der med undervisningsministerens nyvundne erkendelse omkring de lang skoledage  var en åbning på vej, som kunne føre folkeskolen ud af det værste reformmorads, kaster formand og næstformand i KL’s skoleudvalg, Thomas Gyldal og Jens Ive en spand koldt vand i hovedet på alle Danmarks lærere. ”Vi skal lære af krisen og ikke trække de gamle heste af stalden”, siger de i et debatindlæg i Jyllandsposten 22.6 og fortsætter: ”Nu bevæger vi os stille og roligt henimod en tid, hvor vi kan begynde at evaluere på de mange tiltag på landets folkeskoler. Og der er nok at tage fat i: Udeundervisning, mindre børnegrupper, digitale muligheder, tværfaglige undervisningsforløb, nye typer samarbejder på tværs af medarbejdere, ledere og forvaltning.”

Niels Chr. Sauer

"Niels Chr. Sauer har gennem en årrække sat sine fodaftryk i skoledebatten. Med stærkt engagement, praktisk indsigt og en skarp pen har Sauer gang på gang taget luften ud af modeluner, slagsordspædagogik og unødige tiltag, der truer læreren som professionel og skolen som institutionen i midten af samfundet." Stefan Hermann, rektor, professionshøjskolen Metropol Niels Chr. Sauer er skoledebattør og tidligere lærer.

Bemærk, hvad d'herrer ikke finder anledning til at nævne: De korte skoledage. Dem er der tilsyneladende ingen grund til at spilde tid på at tale om. Et synspunkt, Gyldal har fremturet med i årevis. For "tiden er ikke til forhastede konklusioner." Forhastede?

Efter seks års reform og intens følgeforskning kan det ikke dokumentereres, at de lange skoledage har ført noget som helst godt med sig på noget som helst område (udover besparelser på sfo). 

Lærerne har i seks år tusindvis af gange har sagt, at de lange skoledage ødelægger skolen.

Lærerkommissionen meddeler, at 84 % af lærerne siger, at de ikke kan nå at forberede sig.

8 ud af 10 elever har i seks år sagt til følgeforskningen, de er trætte af de lange skoledage.

4 ud af 5 børnehaveklasseledere sagde for fem år siden til Politiken, at de lange skoledage skaber decideret mistrivsel blandt de små børn.

Samtlige skoleforskere, Hattie medregnet, siger, at lange skoledage på bekostning af skolens kvalitet er uden mening.

87 pct. af forældre til børn, der har fået deres skoledage afkortet via § 16b, sagde for to år siden til undervisningsminsteriet, at de var rigtigt glade for den beslutning, mens 2 pct. holdt med Gyldal.

Alle ansatte – ledere, lærere, elever – på skoler, der har afkortet skoledage med 16b, melder tilbage, at det har forbedret deres skole.  

Og nu kommer altså coronakrisen og bekræfter det, vi har vidst i 7 år: Kortere skoledage er en gevinst for alle parter. 

Men næ nej, mener Thomas Gyldal og Jens Ive, nu skal man jo ikke lade sig rive med af en hvilken som helst spontan folkestemning. Man skal stoppe op, stikke fingrene dybt ind i ørerne, presse øjnene hårdt i og tænke sig rigtigt godt om. Ligesom det folketingsflertal, som for 7 år siden brugte et par måneder på at diskutere løst og fast omkring det her henover skrivebordene i finansministeriet uden nogen som helst assistance fra fagfolk udefra, inden de kastede hele folkeskolen op i luften.

Det handler om for enhver pris at undgå at blive distraheret af virkeligheden, idet man gentager højt for sig selv – helst så højt, at man ikke kan høre andet, idet man vugger rytmisk med overkroppen : Jeg har ret, jeg har ret, jeg har ret, jeg har … og blive ved, indtil man ikke kan høre andet.

Er lyset for enden af tunnelen mon et modkørende eksprestog?