Niels Chr. Sauer

Blog

Når den blinde leder de blinde

Tilbage sidder man med en uhyggelige fornemmelse af, at den eneste reelle grund til at dette meningsløse platformeri skal rulles ud over de sagesløse lærere er, at nu er det hele købt og betalt, og så skal det dæleme også bruges, koste hvad det vil, om det så skal køre skolen i sænk. Ellers er det jo helt til grin. Hvorved det hele jo blot bliver dobbelt til grin.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg sidder tilbage med en dyb undren: Hvem har overhovedet ansvaret for, at tusindvis af lærere nu sidder landet over og spilder deres kostbare arbejdstid med læringsplatforme til ingen verdens nytte?

Niels Chr. Sauer

"Niels Chr. Sauer har gennem en årrække sat sine fodaftryk i skoledebatten. Med stærkt engagement, praktisk indsigt og en skarp pen har Sauer gang på gang taget luften ud af modeluner, slagsordspædagogik og unødige tiltag, der truer læreren som professionel og skolen som institutionen i midten af samfundet." Stefan Hermann, rektor, professionshøjskolen Metropol Niels Chr. Sauer er skoledebattør og tidligere lærer.

Politikerne siger, at det har de aldrig besluttet.

Ministeriet siger, at kommunerne kun er forpligtet til at anskaffe skidtet, ikke til at bruge det.

Kommunerne - in casu Århus - siger, at ministeriet ikke ville give dem dispensation, så de kan lade lærerne blive fri for tidsspildet.

Ministeriet siger, at de ikke kan give dispensation for noget, de ikke selv har iværksat, og peger på, at de over 3000 tidligere bindende mål nu er frivillige.

Frivilige for hvem? Friheden til at droppe de tidligere bindende mål er jo strandet ude i kommunerne og på skoleledernes kontorer. Lærerne oplever INGEN frihed?

Alle ledelseslagene peger på hinanden og siger, at de bare gør, hvad de har fået besked på. AF HVEM?

Hvorfor spørger fx Århus kommune overhovedet ministeriet om lov til at droppe platformene, når ministeriet svarer, at det er da ikke noget, ministeriet skal bestemme?

Hvad hindrer Århus kommune i simpelthen at meddele lærerne , at, ja, nu har vi denne platform, og den er til fri afbenyttelse? Brug den, hvis I oplever, at det giver mening, eller lad være - det er jeres afgørelse

Tilbage sidder man med en uhyggelige fornemmelse af, at den eneste reelle grund til at hele dette meningsløse cirkus skal rulles ud over de sagesløse lærere er, at nu er det hele købt og betalt og så skal det dæleme også bruges, koste hvad det vil, om det så skal køre skolen i sænk.  Ellers er det jo helt til grin. Hvorved det hele jo blot bliver dobbelt til grin.

Sådan ser det ud, når den blinde skal lede de blinde.