Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Flipped Classroom i begyndertysk

Sådan motiverer vi eleverne i begyndertysk til at få udvikling af de sproglige kompetencer til at spille sammen med udvikling af sociale kompetencer og digitale kompetencer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gemeinsam die Klasse umdrehen und Deutsch lernen

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Et etwinningforløb mellem Carl Nielsen-Skolen, Årslev i Denmark og 4th Junior high school of Volos, BOLOS Grækenland.

Aldersgruppen 12-13 år og faget tysk. Skoleåret 2017-2018

Bo Schaarup og Vasiliki Fotinopoulou har løbende online møder, hvor de aftaler det fælles forløb. De har oprettet deres eget twinspace på eTwinning, hvor de fører log og lægger de fælles materialer til eleverne.

Billede 2

De to samarbejdslærere mødes jævnligt på nettet for at planlægge forløbet for eleverne.

Hovedmålet med forløbet er at ’vende undervisningen på hovedet’ så eleverne møder motiverede og forberedte på stoffet og derfor kan bruge læreren mere aktivt i egen videre arbejdsproces.

Flipped classroom pædagogik: https://www.emu.dk/modul/om-flipped-classroom-og-videovejledning

Eleverne i de to klasser vil i året forløb arbejdet sammen om de nære temaer som: Det første bekendtskab, tal, farver, jul, familie, hobbys, fester osv. Det skal give dem lyst til at anvende det tyske ordforråd i praktiske situationer. Eleverne ser de små introduktionsvideoer forud for timen og kan nu arbejde videre i klassen i timen med lærerhjælp.

Ud over det tyskfaglige formål er håbet desuden, at eleverne får nye venner og lærer om andre kulturer – og ikke mindst skal eleverne opleve,L at de kan bruge IT-værktøjer til kommunikation, samarbejde og til kreativt at kunne præsentere det nylærte. Målet er altså at få elevernes sproglige og sociale kompetencer til at spille sammen med digitale kompetencer.

De to lærere har delt skoleåret op i små års-temaer og fastlagt mødetidspunkter.

‚Die Lehrer werden die Unterrichtsplanung und die Veröffentlichung der Materialien für die umgedrehten Klassen teilen. Sie kommunizieren oft, sie ermutigen häufige Schülerinteraktion und sie bieten kollaborative Erfahrungen durch innovative on-line Tools.‘

Logo-konkurrence Noget af det første for eleverne er en logokonkurrence. Her ses elevafstemningen: https://www.tricider.com/admin/37n1OSVJ0qt/9wustx38Vqv%20w%C3%A4hlen!

Billede 3

Det forventede slutresultat for projektet er en hjemmeside, hvor projektets resultater bliver præsenteret. Forløbet vil også løbende kunne følges på projektets twinspace. https://twinspace.etwinning.net/43922/home

Billede 4

Intro-videoerne finder lærerne på internettet eller laver dem selv. Her er eksempel på en lærerfremstillet video til bøjning af udsagnsord: https://www.youtube.com/watch?v=xwmzx_lQLbE&feature=youtu.be

..............................

Her kan du høre mere om at komme i gang med internationalt samarbejde og etwinning:

www.emu.dk/nyhed/podcast-internationalt-samarbejde-i-skolen

Og https://www.emu.dk/tema/etwinning

eTwinningportalen er gratis for skoler: www.etwinning.net