Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Goethe – mere end en stor poet

”Vi har på vores skole i Løgumkloster mulighed for at vælge linjefag. Et af linjefagene er ’Goethe-Tysk’.  Med valg af dette får eleverne i 9. klasse 90 minutters ekstra tysk om ugen.” Udsagnet stammer fra en samtale med lærer Lillian Jensen, Løgumkloster. Udsagnet gjorde mig nysgerrig. Linjefag i 9. klasse og hvilken sammenhæng måtte dette have til Goethe? Udsagnet uddybes i nedenstående blog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Goethe Tysk

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Lillian Jensen fortæller: ”Vi har i vores region elever, der har en særlig interesse for tysk og tysk som nabosprog. Vi bor så tæt ved grænsen, at det er oplagt, at flere af vores elever lader sig uddanne i Tyskland. I den sammenhæng er sprogkundskaber i tysk vigtige. 

’Goethe Tysk’ skal ses i sammenhæng med, at Goethe Instituttet i København tilbyder kompetencegivende prøver. Herom senere.

#Fil 1

Når jeg underviser på linjefaget, tager jeg udgangspunkt i digteren Johann Wolfgang von Goethe, født i Frankfurt am Main i 1749.  Allerede i sin studietid skrev han mange digte. Herunder kærlighedsdigte, der på en eller anden måde også appellerer til de unge i dag.

Jeg viser eleverne en filmen ’Goethe’ og så fortæller jeg dem eksempelvis om handlingen i ”Die Leiden des jungen Wehrters”, som et eksempel på Sturm und Drang perioden. Goethe skrev som bekendt mange kærlighedsdigte, og for at give temaet et nutidigt præg arbejder vi sideløbende med gruppen Die toten Hosens tekst ’Alles aus Liebe’: [https://www.youtube.com/watch?v=Li2t_XbXaRY]:

Ich würde dir gern sagen, wie sehr ich dich mag Warum ich nur noch an dich denken kann Ich fühl mich wie verhext und in Gefangenschaft Und du allein trägst Schuld daran

Worte sind dafür zu schwach Ich befürchte, du glaubst mir nicht Mir kommt es vor, als ob mich jemand warnt Dieses Märchen wird nicht gut ausgehen

Es ist die Eifersucht…

Timerne foregår af gode grunde udelukkende på tysk.

Linjefaget suppleres af en dagstur til Hamburg, hvor vi blandt andet ser på den centrale bykerne, Elbphilharmonie og die Speicherstadt.

Lillian Jensen afslutter vores samtale med at pointere, at man i Tønder Kommune finder det helt centralt, at overgangen fra folkeskole til gymnasium styrkes. Der lægges derfor vægt på et godt samarbejde med Tønder Gymnasium. ”Jeg har oplevet at mange elever fravælger tysk på ungdomsuddannelserne fordi de mener, at de ikke er ’gode’ nok. Vi er derfor i løbet af skoleåret ca. 8 gange på Tønder på Gymnasiet, hvor vi taler tysk med elever som har Turbo tysk. På den måde håber vi, at der fremover vil være flere der fortsætter med tysk efter folkeskolen. Gymnasiebesøgene giver eleverne en fornemmelse af, hvor niveauet er på ungdomsuddannelserne.

Linjefaget afsluttes med, at eleverne alt efter forudsætninger går op til Goethe-Instituttets prøve Goethe-Zertifikat A2 eller Goethe-Zertifikat B1. Sidstnævnte er adgangsgivende til videregående studier i Tyskland”.

Goethe-Tyskprøverne

Goethe-Instituttets tyskprøver matcher niveauerne fra den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog. De begynder med prøven A1 (begynder) og slutter med det højeste niveau C2, der stort set svarer til modersmålskompetence i tysk.

I folkeskolen tilstræbes det, at eleverne opnår niveau A2, og læseplanen i tysk bygger da også på niveau A1 og A2.

Interesserede kan læse niveaubeskrivelsen her via EMU: https://www.emu.dk/modul/den-europæiske-sprogportfolio#

Kurserne kan aflægges ved Goethe-Instituttet. For at danne sig et indtryk af de forskellige prøver kan det anbefales at besøge hjemmesiden

https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/prf.html?wt_sc=daenemark_deutschpruefungen

Her får man et indtryk af prøverne, og føres musen over de enkelte ”Zertifikate”, får man al den information, man har brug for, samtidig med at man kan se eksempler på lytte, læse, tale og skrivetests. Hvorfor ikke ad den vej lade eleverne teste sig selv?

Kurser

Ønsker man information om kurser på Goethe-Instituttet eller i Tyskland, kan man lade sig inspirere af denne hjemmeside https://www.goethe.de/deutschkurse

Man kan også indhente yderligere information ved at henvende sig til Uta Sterr-Sørensen på Goethe Instituttet i København tlf: 3336 6459 eller via mailadressen uta.sterr@goethe.de

Er du endvidere interesseret i udviklingen af tysk i Tønder Kommune, kan der læses mere i dette blogindlæg: ”Tysk er ikke et fremmedsprog, det er et nabosprog” https://www.folkeskolen.dk/631818/tysk-er-ikke-et-fremmedsprog--det-er-et-nabosprog-om-tyskundervisningen-i-toender-kommune

Kort og godt: der er ingen grund til at holde sig tilbage. Goethe er meget mere end digteren Johann Wolfgang von Goethe. 

Powered by Labrador CMS