Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Intet husket - intet lært

Kan man lære elever i 6. og 7. klasse 100 tyske ord på tre uger? Kan eleverne også huske både ord og deres grammatiske værdi tre måneder senere?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En kop Fanta på hovedet

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

”Forestil jer, at jeg står uden for jeres dør, hvor I bor. Kan I se det? Jeg står foran jeres dør og balancerer en kop Fanta på hovedet. Kan I se det?” Tavshed og hævede øjenbryn blandt en flok 7.-klasses elever. ”Er det skørt?” Et skeptisk og lidt undrende ”ja” kommer som svar. ”Godt, det er rigtigt!”

Er det skørt?

Det er Bjarke Toft, der har overtaget tyskundervisningen i denne 7. klasse på Sønderbroskolen i Aalborg. Han er ikke lærer. Han er faktisk ikke engang god til tysk og har brug for min hjælp til at udtale ordene rigtigt. Han påstår, at han heller ikke er speciel god til at huske, men det er netop alt det, han skal undervise i: tyske substantiver og verber og hvordan eleverne kan huske dem. Er det skørt? Ja, og dog ikke!

Husketeknikker som undervisningsmetode

Nordmanden Oddbjørn By husker 24 vilkårlige feriebilleder fra en andens ferie på ganske få minutter og kan gengive rækkefølgen. Det viser han i et norsk talentshow. Han er mester i husketeknikker. I tyskprojektet på Sønderbroskolen prøver Bjarke Toft fra Memo Danmark at lære eleverne i 6. og 7. klasse disse husketeknikker.

100 ord og deres grammatiske værdi

Alle klasser skal lære 60 substantiver – 20 til hvert køn, 30 til hvert af emnerne ”på kroppen” og ”i hjemmet”. Derudover skal 7. klasserne lære 40 verber – 20 regelmæssige og 20 uregelmæssige. Undervisningen strækker sig over tre uger med en tysklektion om dagen, dels med Bjarke som underviser og dels med deres rigtige tysklærer. Derudover kan eleverne træne ordene, deres udtale og den grammatiske værdi ved hjælp af en app på deres telefon eller tablet. Det er tidligt – især i 6. klasse – at arbejde så systematisk med grammatikken. Men når nu de kan få det med som en ”gratis” oplysning og oven i købet – ifølge Bjarke – kan huske det senere, hvorfor så ikke?

Ordforrådet er for lille

Det er utroligt spændende at følge processen. For er det ikke altid det, vi hører fra eleverne især i de store klasser? De kan ikke huske ord og ordforrådet er for lille. Vi lærer dem utroligt mange ord, men kan de huske dem, når de så skal bruges? Intet husket, intet lært. Sådan siger Memo Danmark. Vi testede eleverne inden forløbet og umiddelbart efter forløbet. Tallene taler efter min mening for sig selv: elevernes score før var 8%, mens den efter forløbet ligger på 81%. Nu er det spændende, når eleverne skal testes igen om cirka halvanden måned. I mellemtiden er det selvfølgelig vigtig at få repeteret og brugt ordene i tyskundervisningen. Fortsættelse følger…