Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Flot tysk-projekt har igen i 2017 vundet en dansk eTwinning-pris

Du, din skole og din klasse vinder for jeres deltagelse i projektet ” Mit der Zeit gehen”. Projektet har på fornemste vis illustreret, hvordan eTwinning kan understøtte tyskundervisningen med en spændende og vedkommende måde at arbejde med begrebet ’Tid’. Projektet er meget tyskfagligt rettet, og den pædagogiske innovation ligger i den måde, der bliver arbejdet med stoffet på i samarbejdet. Teknologi bruges på en konstruktiv og vedkommende måde, og twinspace bruges til samling og dokumentation af det fælles projekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den flotte pris er stilet til Lotte Tingsager fra Tarup Skole i Odense. Lotte får oplyst, at der i 2017 var i alt 254 aktive eTwinning-projekter med danske deltagere fra skoler og dagtilbud, så hun, eleverne og skolen kan godt være stolte. Ud fra denne pulje på 254 er der udpeget i alt seks projekter, der på forskelligvis har udmærket sig.  https://www.emu.dk/modul/bedst-i-etwinning-dk-i-2017

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Præmien er: 1 stk. Greenscreen, MANFROTTO LED-belysning samt Makayama Kit med Gorillapod. Samlet udstyr til at arbejde med GreenScreen.  Det er håbet, at præmien vil hjælpe til at styrke, kvalificere og motivere sprogundervisningen yderligere og vise, hvordan teknologier kan åbne for nye veje i (sprog) undervisningen.

Jeg kontaktede Lotte for at høre, hvad hun siger til prisen. Lotte fortæller, at hun onsdag d. 10.1 fik en mail fra Claus Berg fra uvm - eTwinning og en lykønskning på Facebook, hvori der stod, at deres projekt ’Mit der Zeit gehen’ havde vundet og var kommet helt til tops og blandt de 6 bedste i 2017.

Det er jeg fantastisk stolt af og glad for. Projektet blev lavet af min daværende 9. klasse, og de er jo desværre ikke på skolen længere til at juble og glædes sammen med mig. Men så er der jo nye klasser, der får gavn af præmien til nye gode projekter.

Eleverne kan jo som sagt ikke sige så meget, da de ikke er her længere, men jeg vil overraske min nuværende 9. klasse med nyheden om gevinsten, da de i år laver næsten samme projekt med nogle ændringer og andre værktøjer.

Hvad skal gevinsten bruges til? Udstyret til Green Screen har jeg ikke prøvet før og mine elever heller ikke. Derfor skal der i vores nuværende projekt med Tjekkiet ind tænkes opgaver med dette. Og en kollega og jeg er allerede i gang med at udarbejde et kommende engelsk/tysk-fagligt projekt, hvor vi kan bruge vores udstyr.

Hvordan påvirker det ens arbejde at vinde en sådan pris? At vinde sådan en pris er for mig virkelig en motivationsfaktor. Jeg elsker at lave projekter med mine elever, også selvom de er 9. klasser, og vi har et stramt pensum, vi skal igennem for at blive klar til en eventuel prøve. Jeg forsøger at koble projektopgaverne til mit pensum. Derved bliver de mundtlige og skriftlige afleveringer de afleveringer, som skal indgå i projektet  -  og jeg slår to fluer med ét smæk, kan man sige.

Lotte slutter med ordene: Jeg synes, at eleverne gør sig ekstra umage, når afleveringen skal læses/høres af medstuderende fra andre lande.

...........................................................................................................................

’Mit der Zeit gehen’ er tidligere beskrevet her på tyskbloggen: https://www.folkeskolen.dk/612782/mit-der-zeit-gehen

Hvad er eTwinning? Se  https://www.emu.dk/tema/etwinning og www.etwinning.net

Powered by Labrador CMS