Geografi

Blog

Fællesfaglig naturfagsprøve, men stadig 3 fag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så kom den!

Den fællesfaglige naturfagsprøve, som fra næste år vil kombinere de praktiske elementer fra fysik/kemi, biologi og geografi i en fælles afgangsprøve. Det har været et meget langt optræk, og jeg sidder som kommende lærer stadig tilbage med nogle ret store forundringer.

For det første. Hvordan vil man sikre at alle tre fag bliver rummet ligeligt i prøven? Det er jo kun et fåtal af de udøvende naturfagslærere som har en baggrund i alle tre fag. Hvad med tidsforbruget, som lovforslaget intet siger om. Skal man fremover, på samme tid, komme omkring elementer i f.eks “vejr og vind”, og forvente at det giver et retvisende billede af elevens formåen?

Geografi

Tilføj beskrivelse

Mere tværfaglighed betyder i min verden (forudsat at der er flere lærere til at dække de tre fag) at der skal samarbejdes mere, og det betyder flere møder og mere forberedelse. Vi ved jo godt hvordan det ser ud på den front…….

Som sådan er disse spørgsmål helt naturlige ved de fleste ændringer af fagene og afgangsprøverne.

Det undrer mig nemlig enormt at man indfører en fælles naturfagsprøve, men stadig kører videre med de tre enkeltstående fag. Jeg er overhovedet ikke fan af det sidste, men ville det ikke logisk give mere mening, i lyset af at målet med ændringen er at “fornye” de gammeldags fagopdelinger? Fremover skal man nu undervise i tre fag i tre år, for til slut at koge det hele ned og være “fællesfaglig”. Hvis det skal lykkes bare nogenlunde i den form, skal der virkelig sættes speed på de tværfaglige forløb mellem fagene.

Det at man gør den sådan kan til gengæld snart ikke overraske mig mere. Det er ligesom når der først ændres i læreruddannelsen, for så et år efter at ændre på folkeskolen. Tingene følges simpelthen ikke ad.