Jan Thranes tegneblog

Jan Thranes tegneblog

Blog

Lærerprofession.dk – grund til begejstring!

Uanset om man foretrækker anmelder HATTE, STJERNER eller HJERTER, så er der dømt fuldt hus i forhold til lærerprofession.dk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I takt med at den ene spændende omtale af et aktuelt bachelorprojekt efter den anden begyndte at strømme ind på hjemmesiden i sidste uge, er mit humør bare steget og steget. Jeg har selvfølgelig mine egne favoritter og interesseområder, men det er ikke dem, der er væsentlige i denne sammengæng. Det er det generelle boost til hele lærerprofessionen, som siden tilfører, jeg finder er værd at fremhæve.

Lærerprofession.dk bidrager til et løft af området ved at sætte fokus på fire betydningsfulde områder:

1.    Udligning af skellet mellem læreruddannelse og profession. Lærerprofession.dk giver lærere mulighed for at få inspiration fra og at blive ajourført med hvad der sker på læreruddannelsen. Lærerstuderende klager ofte over, at praktiklærere (og praktikskoler) har ringe føling med hvad der foregår på læreruddannelsen.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

2.    Vidensdeling. På lærerprofession.dk kan alle – ikke mindst skoler og lærere – finde specifik viden om netop de områder og fag, man interesserer sig for. Niveauet er generelt højt. Den nyeste viden herunder undersøgelser af teori og praksis er let tilgængelige. Der er masser af god viden og inspiration at hente. Jeg vil desuden opfordre praktikskolerne til at invitere de lærerstuderende ud og præsentere deres arbejde – både praktikprojekterne og i de tilfælde hvor bachelorprojektet inddrager empiri fra praktikopholdet også disse . Er man ikke praktikskole, så tag og bliv det!. Der er behov for flere praktikskoler i de store byer – begge parter kan i høj grad berige hinanden. Men der er stadig masser af god, aktuel og relevant viden at hente på lærerprofession.dk også for dem, der ikke har lærerpraktikanter og for de lærerstuderende generelt.

3.    Læreruddannelsens kvalitet og omdømme. På lærerprofession.dk kan man gennem de mange bachelorprojekter danne sig et aktuelt billede af trenden og ikke mindst af det faglige niveau på læreruddannelsen. Og det ser rigtig godt ud! Også et godt signal til omverdenen. En dinosaur, der har fulgt området gennem mange år, udtrykker det det således: ”Bacheloropgaverne i dag ligger kvalitativt skyhøjt over de første forsøg for mange år tilbage. Der er virkelig mange studerende og undervisere, der er dygtige, og det er for det meste lærerigt og en fornøjelse at læse opgaverne.” Helge Christiansen, pensioneret lærer og stadig beskikket censor på læreruddannelsen:

http://www.folkeskolen.dk/522265/hvordan-ser-en-god-dansklaerer-ud

4.    Læreren som forsker i egen praktik. Den tilgang og den metodik, der kendetegner projekterne, skal man huske at tage med sig ud i professionen. Lærerjobbet er præget af en travl hverdag, hvor mange konkrete udfordringen hele tiden kræver at blive mødt med konkrete tiltag. Der er meget – ikke mindst som ny lærer – at se til for i praksis at få det hele til at hænge sammen, men glem ikke at afsætte tid – gerne med kolleger – til fortsat og vedvarende at reflektere over egen praksis. På læreruddannelsen lærer man at agere også som en slags forsker i egen praksis – bliv ved med det også ude i professionen!

Powered by Labrador CMS