Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idrætsundervisningen - efter ophævede restriktioner

Corona-restriktionerne er ovre for denne gang - i samfundet såvel som på skolerne. Alligevel er der stor forskel på, hvordan de forskellige skoler har grebet idrætsfaget an efter den massive pandemi har lagt sig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: David Padley/flickr.com  

Hvordan ser idrætsundervisningen ud på din skole, nu hvor alt er tilladt igen?  

Jeg erfarer mange forskellige gradbøjninger af faget rundt om hos naboskolerne i skyggen af endnu en nedjustering grundet Corona. 

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

På én skole må eleverne slet ikke bade efter idrætsundervisningen, et andet sted appellerer skolen til, at eleverne helst skal være klædt om hjemmefra, så man undgår omklædningssituationen på tværs af klasserne. Et tredje sted skal eleverne stå i kø ved omklædningsrummet (både før- og efter idrætstimerne), da eleverne ikke må bade sammen med andre klasser på samme årgang - på trods af at de godt må have selve undervisningen sammen. En fjerde skole ønsker klasseopdelt undervisning, hvilket giver udfordringer, når hele årgangen har idræt på samme tid på skemaet.  

Der er selvfølgelig stor forskel på, hvor mange smittede den enkelte skole har lige pt. - alligevel er det tankevækkende at opleve så mange forskellige måder, skolerne vælger at håndtere idrætsundervisningen på. 

Savner fælles retningslinjer 

Jeg har generelt i hele dette efterhånden årelange forløb savnet lidt retningslinjer, så vi havde noget at gå efter. Ofte kan skolernes nye dagsordener virke lidt tilfældige, og elever med meget få km. imellem sig kan have vidt forskellige forhold.  

Jeg er med på, at hvert sted rammes individuelt, men i bund og grund virker de nye virkeligheder efter min mening lidt for spredte fra sted til sted. 

Det vigtigste er dog, at idræt igen er en fast del af elevernes ugeskema – om det er med hele årgangen, omklædning eller manglende badefaciliteter.