Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idrætsundervisning uden en hal

Hvordan laver vi den optimale idrætsundervisning med tre klasser samtidig uden en hal indtil 1. december? Spørgsmålet ligger på alle idrætslærernes læber på min skole, da der endnu engang er kommet udsættelse af kommende hal.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen 

På vores skole har vi kun en lille gymnastiksal til rådighed, når der står idræt på skemaet. Derfor har vi fra 3. klasse og op til 9. klasse altid kørt med vores elever i bus ud til naboskolen, hvor vi har lånt deres hal. Sidste skoleår lykkedes det dog for lokalmiljøet at samle nok penge sammen til et kommende multihus. Planen var, at det skulle stå færdigt her lige efter sommerferien, men indtil videre er næste dato for færdig hal sat til midt i november – hvordan løser vi lige det på vores skole? 

Busturen og muligheden for at låne naboskolens hal igen er ikke længere en mulighed - så hvor stiller det os lige nu? Mange skoler kører idrætsundervisning udenfor indtil efterårsferien, og det har vi også ofte gjort. Problemet er bare, at vi altid har haft den mulighed at søge ind i hallen ved meget dårligt vejr, og den har vi ikke - måske ikke før d. 1. dec. 

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Udfordringen står vi lærere ikke alene med. Der er stor forståelse over vores frustrationer fra vores skoleleder, som (i samarbejde med os) forsøger at finde alternativer. Kan vi mon låne en dansesal, skifte lidt rundt i skemaet så vores lille sal bliver ledig eller noget helt tredje? 

Idræt er også et samtalefag 

Idrætsfaget er et vigtigt fag. Bevægelse, samarbejde, konkurrence, udtryk, kamp, glæde, nye rammer mm. kan sætte et anderledes præg på en dag, hvor stillesiddende undervisning kan være rutinen.  Derfor vil jeg nødig nøjes med lidt teori, let’s dance i klasselokalet eller 20 min. høvdingebold pr. klasse hver fredag. Og skulle man mene, at jeg/vi blot skal tage os sammen og tage ordentligt med tøj på i udelivets tegn, så må jeg minde om, at idræt også er et samtalefag, hvor vi ofte standser op og vender faglige udfordringer, ideer, teorier, problemstillinger mm. 

Selvfølgelig kan vi tænke alternativt, hvilket vi også i den grad forsøger, men når frosten begynder at melde sin ankomst på de i forvejen hårde fodboldbaner, så er vi prisgivet ift. idræt kl. 8:00.