Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Når kroppen mangler sin faste dagsrytme

Den sidste uge har jeg observeret flere elever, som i den grad har haft svært ved at komme tilbage til den almindelige døgnrytme med skolegang fra 8-15. De er ekstra trætte og har svært ved at holde koncentrationen - specielt i de sene ydertimer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto:  Flickr.com/MC Quinn 

Når kalenderen viser ferie, sker der ofte noget med en del af de ældste elever, når de vender retur til skolen. For naturligt nok får de lyst til at gå senere i seng, når vækkeuret ikke skal ringe næste morgen. Problemet er bare, når der for nogle elever nærmest bliver vendt op og ned på nat og dag. 

Jeg ser det mest blandt de spilleglade elever. Pludselig kan man indgå i internationale spilsammenhænge live om natten, hvilket dog betyder, at det meste af dagtimerne foregår under dynen. 

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Kroppen mangler bevægelse 

Ét er trætheden, fordi døgnrytmen skal på plads igen. Noget andet er også den inaktivitet, som kroppens bydes. Det er faktisk helt tydeligt, at flere og flere elever vender tilbage uden at have rørt sig en hel ferie. Mange af specielt drengene er helt ærlige og fortæller om gaming i døgndrift en uge i træk. 

For pigerne er det en anden sammenhæng. Men inaktiviteten her skyldes ofte streamingtjenester, og så bliver sengen nærmest en rede, hvorfra man først klækkes, når mandag igen melder sig. 

Aktivitet giver energi. Inaktivitet er ganske tilladt – men gerne som restitution efter aktivitet. 

Retur fra efterårshi

Flere teenagekroppe bliver ramt sådan en efterårsferie, hvor de nærmest går i dvale en uge. Når natten bliver det frirum, der rådes over i hjemmet gennem ferien, så er dagtimerne udfordret, når det hele igen skal vendes. Energien er væk, for de har intet bygget op gennem ti dage. Kroppen er nærmere nedbrudt. 

Dette gælder heldigvis langt fra alle, men når jeg har en klynge flagermus hængende med hovedet nedad i hjørnet af klassen efter ferie - så kan det give udfordringer med dynamikken i klassen. Der er ikke meget Batman over de udelukkende nataktive dyr, der efter endt efterårshi skal finde både søvn-, spise- og arbejdsrytmer igen. 

Det er lidt forfra efter hver ferie med disse unge, som på en måde giver ultimativt efter for deres drifter i ferien. Dette er også ok, hvis man evner at stable sig selv på benene igen, når hele skolen vender tilbage. Det er desværre bare en udfordring for mange – og noget vi vil have fokus på med de unge i den kommende tid.