Læs mere fra bloggen: Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Fra to til tre idrætslektioner om ugen
I dette skoleår har vi for første gang tre idrætslektioner i træk i 9. klasse. Derudover har de tre klasser idræt på forskellige dage, hvilket betyder, at der kun er en enkelt klasse i hallen ad gangen. I min optik har begge dele en stor positiv indvirkning på kvaliteten i undervisningen.
Normalt bestræber jeg mig på at implementere den teoretiske viden midt på halgulvet, mens eleverne og jeg er i gang med en udvalgt aktivitet. Idrætsfaglige udtryk og begreber som samarbejde, sundhed, spilhjulet, dansehjulet, boldspilstrappen samt fysisk instruktion er en integreret del af min undervisning i hallen – og ikke adskilt i et lokale væk fra den aktive del.
I en idrætshal kan det være vanskeligt at samle elevernes opmærksomhed mod dagens plan. Derfor er jeg i dette skoleår grundet en ekstra lektion til faget begyndt på en anderledes strategisk tilgang.
Rammen sættes i klasselokalet
Jeg mødes i stedet for idrætslokalerne i klassen med mine elever. Her skitserer jeg dagens program. Jeg gør brug af tavle og smartboard, som jeg stadig drømmer om at få opsat i byens hal, som vi lejer til undervisningen (skolen har ingen hal, så vi benytter byens multihal ved siden af).
Dette hjælper den ekstra lektion mig med. Uden den ville jeg føle mig en smule presset i forhold til at nå nok, men med den i hånden har jeg mulighed for at starte op med rammesætning i klasselokalet.
Ofte bruger jeg kun 10-15 min., men jeg kan mærke, at mine elever på den måde er helt skarpe på rammen af lektionerne. Det giver et styrket fælles fokus, og eleverne virker mere parate mod det planlagte.
Den ene lektion mere om ugen kan i den grad mærkes. At jeg har muligheden for at starte i en anden lokation er en gave, for der er stor forskel på elevers evne til fokus på en stol i en klasse end på benene i en idrætshal.
Derfor er den tredje lektion lidt af en gamechanger for min idrætsundervisning.