Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Ekstra midler sætter fokus på trivsel

I Aarhus kommune er der givet midler til, at den enkelte skole får mulighed for at sætte fokus på trivsel gennem alternativ undervisning. Hvordan midlerne genererer trivsel, har skolerne forskellige bud på…

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Trivselspulje kan disponeres frit på skolerne indenfor en særlig ramme - lige fra enkelte dage til større arrangementer.

Det er forskelligt, hvordan skolerne har valgt at løfte opgaven, men fælles for alle skoler er, at trivsel er kommet på dagsordenen. Ofte er samvær, leg og bevægelsesglæde lig med smil og trivsel, og klasserne får nu økonomi til lidt ekstra oplevelser.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

På mine børns skole har skolen valgt at gøre brug af lokalsamfundets mange muligheder.

Hver fredag frem mod sommerferien er der trivselsdag!

Det vil sige, at man bryder op i skemaet og begiver sig ud af huset eller laver alternativ undervisning med fokus på samvær, bevægelse, sanser, oplevelser mm.

Mine børn har været på cykeltur til skoven, hvor eksterne undervisere stod for opgaver, på strandtur, i dansestudie og mange andre ting, som aktivitetsmæssigt har bragt en stor glæde ind i grupperne på skolen.

Oplevelsesindustrien skal i gang igen

Aarhus kommunes tiltag er ikke som sådan kommet med en facitliste, men må ikke brænde pengene af på mad og drikke eksempelvis.

Jeg tænker, at der er tænkt i at få oplevelsesindustrien i gang igen, samtidig med at de gerne vil sætte fokus på trivsel og glæde i klasserne efter en periode med onlineundervisning uden klassekammeraterne tæt på.

Der er ingen tvivl om, at generel undervisning også kan skabe glæde, udvikling, sammenhold mv., men de særlige ture, hvor anderledesheden dyrkes i samværet kan noget særligt.

Normalt er skolerne presset på økonomi, og ture kan være sparsomme, medmindre man er kreativ. Derfor er det et fint tiltag fra kommunen i forhold til, at man både får stimuleret en hungrende børneflok i skolerne på et oplevelsesplan, samtidig med at man får en industri, der desperat spejder efter kunder, stimuleret.

Stor tilfredshed hos børnene

Hvorledes skolerne benytter pengene er der ikke en plan for. Man kan smide det hele på få dage, eller gøre som hos mine børn, hvor man har en fredag hver uge, hvor der sker noget særligt.

Fælles for alle er, at tiltaget giver pote. En stor tilfredshed ulmer i børnene uge efter uge, da de har voksne, der evner at sætte midlerne i spil i samarbejde med de ønsker, børnene har.

Derfor er det som regel en god start på weekenden, når mine børn kommer hjem fredag med masser at fortælle – fra endnu en lidt anderledes fredag!