Læs mere fra Folkeskolens idrætsrådgiver:
Lærer til elev: Hvad vil du give dig selv i karakter i idræt?
Det spørgsmål fik alle eleverne i min 8. klasse af mig for to uger siden. Det var lektier til ugen efter at komme med en uddybning af det valgte tal. Det gav anledning til en masse gode samtaler om motivation, engagement og selverkendelse.
Jeg har ofte talt med mine idrætsklasser omkring mine forventninger til faget. At det langt fra udelukkende handler om færdigheder i de forskellige indholdsområder, men i lige så høj grad om begreber som motivation, engagement, deltagelse, samarbejde, idrætstøj, teoretiske input mv.
Med de begreber i lommen fik eleverne i min 8. klasse til opgave at vurdere sig selv i idrætsfaget lige nu. Sideløbende havde jeg gjort det samme. De kom på skift hen til mig i en idrætslektion, hvor de forklarede mig, hvordan de ville vurdere deres egen indsats i faget – og hvorfor.
Elevernes realistiske vurderinger
Elevernes egne vurderinger var meget realistiske og ofte lig med mine, hvilket var glædeligt for mig. Jeg tænker, at eleverne har fået den feedback fra mig, der gør, at de realistisk har kunne vurdere egen indsats.
Jeg har efterhånden afprøvet denne metode en del gange, og det giver anledning til en masse gode snakke om egen indsats i et fag, hvor eleverne skal være meget alsidige. Flere af eleverne vurderede dem selv mellem to tal, fordi de var i tvivl om, hvor de præcis lå. Ud fra dette scenarie fik vi således vendt, hvad der skal til, for at den enkelte elev vil rykke sig yderligere.
Flere elementer i idrætsundervisningen
Noget af det, jeg bruger en del tid på med mine elever, er at tydeliggøre vigtigheden af alle elementer i idrætsundervisningen. Hvis eleven er god til boldspil, så nytter det ikke at drive den af under redskabsgymnastik, og er man kompetent indenfor rytme, så forventer jeg også, at han/hun gør sit bedste under boldforløbet.
Karakteren i idræt er en samlet vurdering af alt lige fra elevens evner, indsats, samarbejdsevner osv.
Jeg synes, mine elever kom godt omkring det brede spekter i vurderingen, og jeg kan lide øvelsen med mine elever. Den giver altid anledning til, at også jeg skal have argumenterne på plads for min vurdering.